Categories: ایرانجهان

واکنش آمریکا و فرانسه به آزمایش موشک بالستیک توسط ایران؛ تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است

همزمان با آزمایش موشک بالستیک خیبر توسط جمهوری اسلامی، آمریکا و فرانسه با واکنش به این اقدام آن را یک تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان و همچنین نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کردند.

به گزارش فرانیوز، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره آزمایش موشک بالستیکی با برد پتانسیل دو هزار کیلومتر توسط جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

وی گفت: پیشتر تصریح کرده‌ایم توسعه و گسترش موشک بالستیکی جمهوری اسلامی تهدید جدی برای امنیت منطقه و بین‌المللی است و کماکان به عنوان یک چالش در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما کماکان از ابزارهای گوناگون منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، شامل تحریم برای رویارویی با پیشروی بیشتر برنامه‌های موشک‌های بالستیکی و مقابله با توانمندی جمهوری اسلامی در تکثیر سایر تکنولوژی‌های موشکی استفاده می‌کنیم.

میلر افزود: علیرغم محدودیت‌ فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی تحت قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، این حکومت تلاش می‌کند طیفی از فن‌آوری‌های موشکی را از کشورهای خارجی تهیه کند و در تعارض نسبت به قطعنامه اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیکی می‌کند.

روز گذشته «آن کلر لژاندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم در واکنش به آزمایش موشک بالستیک توسط ایران گفت: پاریس این آزمایش موشکی را محکوم می‌کند و آن را نقض جدید قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد: این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تنش در مورد برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است. فعالیت‌های ایران خطرات جدی و فزاینده‌ای برای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بدون هیچ توجیه غیرنظامی معتبری به همراه دارد. ما از ایران انتظار داریم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، صبح روز پنج شنبه در مراسمی از موشک بالستیک «خیبر» یا «خرمشهر چهار» رونمایی کرده بود. مقام‌های نظامی این موشک را در کنار ماکتی از قبه‌الصخره در بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس قرار داده بودند.

ایران به دنبال امضای توافقنامه برجام با شش قدرت جهانی متعهد شده بود که از انجام هرگونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک که «برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های اتمی طراحی می‌شوند» خودداری کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago