Categories: ایرانجهان

واکنش آمریکا و اسرائیل به انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان نایب رئیس مجمع‌عمومی سازمان ملل؛ مایه شرمساری و محکوم است

انتخاب نماینده جمهوری اسلامی به عنوان یکی از نواب رئیس مجمع‌عمومی سازمان ملل با انتقاد برخی کشورها از جمله آمریکا و اسرائیل روبرو شد.

به گزارش فرانیوز، مجمع‌عمومی سازمان ملل روز گذشته دنیس فرانسیس از ترینیداد و توباگو را به عنوان رئیس ۷۸ امین جلسه مجمع‌عمومی سازمان ملل انتخاب کرد و در همین جلسه نماینده جمهوری اسلامی در کنار بولیوی، کنگو، استونی، گامبیا، ایسلند، مالزی، مراکش، هلند، سنگال، سنگاپور، سریلانکا، سورینام، اوگاندا، ازبکستان و زامبیا به عنوان نایب رئیس مجمع انتخاب شدند.

به دنبال این انتخاب، کریس لو، نماینده آمریکا در امور مدیریت و اصلاحات سازمان ملل، با تأکید بر رای منفی این کشور به کاندیداتوری نماینده جمهوری اسلامی گفت: «کارنامه ایران، متأسفانه، به خودی خود گویاست. این کشور از تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل سرپیچی می‌کند، حقوق بشر شهروندان خود را نقض می‌کند و به ناامنی و تشویق خشونت در سراسر خاورمیانه و جهان دامن می‌زند.»

او گفت: «ایران نمی‌تواند در نقش خود به عنوان نایب رئیس مجمع‌عمومی، به عنوان میانجیگری صادق عمل کند، چون بارها نشان داده که نه فقط به دنبال بهبود صلح و امنیت در جهان نیست، بلکه علیه آن فعالیت می‌کند.»

او همچنین وعده داد که آمریکا به تلاش خود برای مخالفت با هرگونه نقش رهبری برای ایران در سراسر نظام سازمان ملل ادامه خواهد داد.

نماینده اسرائیل نیز در سخنرانی خود در نشست هماهنگی سازمان ملل که منجر به انتخاب جمهوری اسلامی ایران شد، از این انتخاب ابراز تأسف کرد و گفت: «جمهوری اسلامی به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی خود به ویژه در زمینه خلع سلاح پایبند نیست.»

او افزود: «انتخاب جمهوری اسلامی باید توسط همه اعضا محکوم شود.»

گیلاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز در واکنش به انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان معاون رئیس مجمع‌عمومی سازمان ملل در توییتر نوشت: «انتخاب رژیم تروریستی ایران به عنوان معاون رئیس مجمع‌عمومی سازمان ملل مایه شرمساری است.»

او افزود: «رژیم آیت‌الله‌ها در ایران تهدیدی برای شهروندانش، خاورمیانه و جهان است. مردم خودش را می‌کشد، تروریسم جهانی را تأمین مالی می‌کند و با سرعتی بی‌سابقه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای می‌تازد.»

به گفته اردان «این رژیم باید متوقف و تحریم شود و هرگز نباید در سیستم سازمان ملل نقشی داشته باشد. این انتخاب نشان می‌دهد که سازمان ملل به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.»

کشورهایی که روز گذشته در مجمع‌عمومی سازمان ملل انتخاب شدند در کنار پنج عضو دائمی شورای امنیت برای یک سال به عنوان نایب رئیس ایفای نقش می‌کنند و یکی از وظایف کشورهای منتخب به عنوان نایب رئیس، مدیریت نشست‌های آتی مجمع سازمان ملل خواهد بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago