Categories: ایرانجهان

واکنش آمریکا به ادعای واهی خامنه ای درباره دخالت نداشتن در جنگ اوکراین

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به ادعای علی خامنه‌ای در مورد دخالت نداشتن حکومت ایران در جنگ اوکراین گفت: آمریکا دلایل زیادی دارد که نشان می‌دهد معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه همچنان در حال انجام است.

به گزارش فرانیوز، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در اولین سخنرانی خود در سال ۱۴۰۲ گفت: ما حضور در جنگ اوکراین را قطعاً و صریحاً رد می‌کنیم و ابداً چنین چیزی صحت ندارد. جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به شرق راه انداخته است.

جان کربی در واکنش به این سخنان ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی صدها پهپاد به روسیه داده است ادامه داد: آمریکا آگاه است که میان حکومت ایران و روسیه رابطه دفاعی وجود دارد و دلایل زیادی در دست است که این رابطه همواره بیشتر شده و معاملات ادامه خواهند داشت.

او همچنین اضافه کرد که موضوع رابطه دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی و روسیه تنها باعث نگرانی مردم اوکراین نیست و بلکه نگرانی مردم ایران و خاورمیانه را نیز به دنبال داشته است، چرا که جمهوری اسلامی می‌تواند با سلاح‌های روسی خودش را تجهیز کرده و برای منطقه خطرناک‌تر شود.

او با این‌حال تصریح کرد که روسیه علی‌رغم کمک‌های نظامی ایران و کره شمالی خسارات زیادی را در جنگ اوکراین متحمل شده و ده‌ها هزار سربازش را ازدست‌داده و احتمالاً حدود ۱۰۰ هزار سرباز روسی زخمی و مجروح شده و از میدان جنگ کنار رفته‌اند.

ایالات متحده به دلیل ارسال پهپاد به روسیه از سوی جمهوری اسلامی، تحریم‌های متعددی علیه مقام‌ها و نهاد‌های درگیر با صنایع پهپادی جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

در آخرین مورد از این تحریم‌ها و باهدف ضربه‌زدن به صنایع پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی، آمریکا چهار نهاد و سه فرد دست‌اندرکار تهیه تجهیزات موردنیاز در ساخت تسلیحات برای جمهوری اسلامی را در ترکیه و ایران تحریم کرد.

بر اساس اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت‌ها شبکه تدارکاتی را تشکیل می‌دهند که به نفع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.ترضان داخل کشور٬ تجمعات پرشماری در شهرهای مختلف جهان برگزار کرده بودند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago