Categories: جهان

واژگونی قایق پناهجویان در یونان حداقل ۷۹ کشته برجای گذاشت

یک قایق ماهیگیری حامل صدها پناهجویانی که قصد داشتند به اروپا سفر کنند، روز گذشته در  آبهای جنوبی یونان واژگون شد و به دنبال این حادثه دست‌کم ۷۹ تن از مسافران آن جان خود را از دست دادند و صدها نفر دیگر ناپدید شدند.

به گزارش فرانیوز، هنوز تعداد مسافران این قایق نامشخص است و معلوم نیست که چه تعداد از پناهجویان ناپدید شده‌اند اما گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که صدها نفر سوار بر این قایق بوده که خارج از ظرفیت مسافر سوار کرده بود.

گارد ساحلی یونان یک تصویر هوایی از قایق غرق شده را منتشر کرده است که نشان می‌دهد جمعیت زیادی از افراد تمامی فضای عرشه قایق را پر کرده‌اند.

«یوانیس سارماس» نخست‌‍وزیر موقت یونان در پی وقوع این حادثه به مدت سه روز اعلام عزای عمومی کرد و گفت: «فکر ما با قربانیان قاچاقچیان بی‌رحمی است که از غم بشریت سوءاستفاده می‌کنند».

از طرف دیگر، «نیکوس آلکسیوس» سخنگوی گارد ساحلی یونان به شبکه تلویزیونی «ای آر تی» گفت که برآورد تعداد دقیق مسافران غیرممکن است. وی گفته است که به نظر می‌رسد قایق ۲۵ تا ۳۰ متری پس از آن غرق شده است که مسافران به طور ناگهانی از یک سمت قایق به سمت دیگر حرکت کرده‌اند.

وی در این خصوص توضیح داد: «عرشه بیرونی پر از افراد بود و ما تصور می‌کنیم که فضای داخلی کشتی نیز از افراد پر شده بوده است و به نظر می‌رسد جابه‌جایی بین افرادی که در این کشتی سوار بودند، صورت گرفته است و واژگونی رخ داده است.»

طبق بیانیه گارد ساحلی یونان، تلاش‌های کشتی‌های آن‌ها و همچنین کشتی‌های تجاری برای کمک به این قایق چندین بار با مخالفت مواجه شد زیرا افرادی که سوار بر این قایق بودند، اصرار داشتند که می‌خواهند به سفر خود ادامه دهند و به ایتالیا بروند.

«یوانیسیس زافیروپولوس» معاون شهردار شهر بندری جنوبی «کالاماتا» که بازماندگان این حادثه به آنجا منتقل شده‌اند، می‌گوید اطلاعاتی که به دست آورده حاکی از آن است که «بیش از ۵۰۰ نفر» سوار بر قایق مذکور بوده‌اند.

مقام‌های یونانی می‌گویند که پس از غرق شدن قایق، ۱۰۴ نفر را در آب‌های بین‌المللی پیدا کرده‌اند. طبق این گزارش، ۲۵ نفر از بازماندگان در بازه سنی ۱۶ تا ۴۹ سال با مشکل هیپوترمی (سرمازدگی) یا تب در بیمارستان‌های محلی بستری شدند. در بندر کالاماتا، حدود ۷۰ تن از بازماندگان بسیار خسته در کیسه خواب‌ها و چادرهایی به سر می‌برند که امدادگران در آنجا برپا کرده‌‌اند.

گارد ساحلی یونان اعلام کرده است که تاکنون ۷۹ جسد را پیدا کرده‌اند و بازماندگان شامل ۳۰ نفر از مصر، ۱۰ نفر از پاکستان، ۳۵ نفر از سوریه و دو نفر از فلسطین می‌شوند. قایق غرق شده قصد عزیمت به سمت ایتالیا را داشته است و ظاهراً از «طبرق» در شرق لیبی سفر ناکام خود را آغاز کرده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago