Categories: ایرانجهان

وال‌استریت ژورنال: حملات موشکی به اسرائیل با دستور «قاآنی» انجام شد

روزنامه وال‌استریت ژورنال با انتشار گزارشی از دیدار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، با رهبران حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین طی هفته‌های اخیر خبر داد و نوشت که در این دیدارها قاآنی گروه‌های شبه‌نظامی را ترغیب کرده که به اسرائیل حمله کنند.

به گزارش فرانیوز، منابع آگاه به “وال استریت ژورنال” اطلاع داده اند پس از آن که “اسماعیل قاانی” که آن نشریه از او تحت عنوان “یکی از قدرتمندترین فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی” یاد کرده شروع به گردهم آوردن متحدان جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه برای آغاز موج تازه حملات به اهداف اسرائیل کرده و جنگ در سایه طولانی مدت بین ایران و اسرائیل در حال حرکت به مرحله ای تازه و غیر قابل پیش بینی است.

افراد مطلع از این گفتگوها اشاره کرده اند که قاآنی در هفته های اخیر مجموعه ‌ای از جلسات مخفیانه را با رهبران شبه ‌نظامی در سراسر منطقه از جمله با رهبران گروه های فعال در سوریه و عراق برگزار کرده است.

به گفته این منابع آگاه قاآنی هفته گذشته در لبنان حضور داشت و با رهبران حماس، حزب الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین در سفارت ایران در بیروت دیدار داشته است. تقریبا در همان زمان شبه نظامیان در جنوب لبنان موشک هایی را به سوی اسرائیل شلیک کردند که بزرگترین حمله از این دست از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب الله و اسرائیل محسوب می شد.

منابع مطلع اشاره کرده اند که جزئیات این حمله موشکی در جلسات قاآنی در بیروت از جمله با “اسماعیل هنیه” رهبر حماس و “صالح العروری” معاون او و “حسن نصرالله” دبیرکل حزب الله لبنان نهایی شد.

راکت ‌هایی نیز از غزه و سوریه به سوی اسرائیل شلیک شدند و اسرائیل با حملات هوایی علیه اهداف شبه نظامیان در آن مناطق پاسخ داد. اسرائیل اکنون از حملات جدید در جبهه‌های مختلف هراس دارد و ارتش آن کشور اعلام کرده که در هفته گذشته به دلیل تشدید تنش ها سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین را تقویت کرده است.

این روزنامه با اشاره به نفوذ فزاینده قاآنی و اقدام اخیر او در سازماندهی حزب ‌الله، حماس و دیگر گروه های نزدیک به جمهوری اسلامی، آن را یک تهدید فزاینده برای اسرائیل و چالشی برای ایالات متحده در زمانی دانست که قدرت‌های دیگری مانند چین و روسیه در تلاش برای ایفای نقش‌ های بزرگ‌ تر در خاورمیانه هستند. از جمله اهداف اصلی تهران جلوگیری از برقراری روابط دیپلماتیک همسایگان با اسرائیل است.

قاآنی ۶۵ ساله از زمان تحویل گرفتن نیروی قدس در سال ۲۰۲۰ میلادی تلاش کرده تا جاه طلبی های منطقه ای خود را پیش ببرد و شبکه متحدانی را که عمدتا به حمایت تهران متکی هستند تقویت کند. به گفته افراد مطلع در اواخر ماه مارس در روزهای آغازین ماه رمضان قاآنی جلساتی در سوریه با اعضای گروه های شبه نظامی فلسطینی برای بحث در مورد حمله هماهنگ احتمالی به اسرائیل برگزار کرده بود.

او به حاضران در آن جلسات گفته بود که ایران اطلاعاتی در مورد برنامه های اسرائیل برای عملیات علیه اعضای حماس و جهاد اسلامی در سوریه و لبنان به دست آورده است.

افراد مطلع اشاره کرده اند که قاآنی از رهبران گروه های شبه نظامی خواست که سریعا وارد عمل شوند و گفته بود که جمهوری اسلامی ابزارهای لازم را برای انجام عملیات تهاجمی آن نیروها با هدف بازداشتن اسرائیل از انجام حملات را فراهم خواهد کرد. ایران به طور مرتب پهپادها و موشک ها را از طریق بنادر مدیترانه و از طریق زمینی از طریق عراق برای متحدان خود در منطقه ارسال کرده است.

به گفته افراد مطلع در تاریخ ۳ آوریل مستشاران سپاه برای برنامه ریزی حمله علیه اسرائیل وارد بیروت شدند. به گفته منابع آگاه قاآنی گفته بود مهم است که ظرف مدت چند روز به اهداف اسرائیل در پاسخ به حملات اسرائیل که به کشته شدن مستشاران سپاه در سوریه انجامید حمله کنیم.

به گزارش وال استریت ژورنال مقام های امریکایی نیز در روزهای پس از برگزاری جلسات قاآنی پس از به دست آوردن اطلاعاتی مبنی بر این که ایران آماده حمله با هواپیمای بدون سرنشین به یک کشتی تجاری در خاورمیانه است در حالت آماده باش قرار گرفته بودند.

رسانه‌های اسرائیلی روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین از پرتاب ده‌ها راکت از سوی مرز لبنان به شهرهای شمالی اسرائیل خبر دادند و نوشتند بسیاری از این موشک‌ها به‌وسیله سامانه گنبد آهنین رهگیری شدند.

ارتش اسرائیل در همان زمان اعلام کرد ۳۴ راکت به‌سوی اسرائیل پرتاب شده است و در حال بررسی نقش جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در حمله راکتی به اسرائیل هستیم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago