Categories: جهان

هند خدمه یک کشتی آمریکایی مورد حمله حوثی‌ها را نجات داد

به گزارش فرانیوز، هند یک کشتی جنگی مستقر در منطقه را برای نجات ۲۲ خدمه کشتی «جنکو پیکاردی»، از جمله ۹ هندی، عازم محل کرد.

نیروی دریایی هند اعلام کرده که همه خدمه سالم هستند و آتش‌سوزی در کشتی خاموش شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، اعلام کرد نیروهای این ستاد پس از حمله حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی به «جنکو پیکاردی»، به ۱۴ موشک حوثی‌ها که برای شلیک، بارگذاری شده بودند، حمله کردند.

سنتکام این اقدام را در چارچوب تلاش‌های چند ملیتی برای حفاظت از آزادی ناوبری و جلوگیری از حملات به تردد دریایی در دریای سرخ عنوان کرد.

این ستاد افزود: موشک‌های منهدم شده، روی ریل‌های آماده پرتاب، تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه بود و امکان داشت هر لحظه شلیک شوند از همین رو نیروهای آمریکا تصمیم گرفتند تا با استفاده از حق و تعهد خود برای دفاع از منافع جهانی این سایتها را منهدم کنند.

روز دوشنبه ۲۵ دی نیز ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران یک موشک بالستیک ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن شلیک و به یک کشتی کانتینری تحت پرچم جزایر مارشال و متعلق به ایالات متحده حمله کردند.

به گفته سنتکام، در آن حمله که ساعت ۴ بعدازظهر دوشنبه به وقت یمن صورت گرفت تلفات جانی یا خسارت قابل توجهی گزارش نشده و کشتی به مسیر خود ادامه داد.

سنتکام همچنین گفت که تقریباً ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی نیروهای ایالات متحده یک موشک بالستیک ضد کشتی را که به سمت خطوط کشتیرانی تجاری دریای سرخ شلیک شده بود، رهگیری کردند. این موشک در پرواز از کار افتاد و در خشکی در یمن سقوط کرد. تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.

در همین حال، آسوشیتدپرس به نقل از مقامات گفت، حوثی‌ها روز یکشنبه یک موشک کروز ضد کشتی به سمت یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ شلیک کردند اما یک جت جنگنده آمریکایی آن را سرنگون کرد.

حمله موشکی روز یکشنبه اولین حمله تایید شده از سوی حوثی‌ها پس از آغاز حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع شورشیان حوثی در یمن بود.

بنا به این گزارش، این موشک از نزدیکی شهر بندری حدیده در یمن که تحت کنترل حوثی‌ها است شلیک شد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت: «یک موشک کروز ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی به سمت ناو یو‌اس‌اس لابون شلیک شد. هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.»
نیروهای آمریکایی روز شنبه به سایت راداری حوثی‌ها در یمن حمله کردند.

بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه گفت آمریکا یک «پیام خصوصی» را به ایران درباره حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی که مسئول حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هستند، ارسال کرده است.

بایدن قبل از عزیمت به محل اقامت ریاست جمهوری در کمپ دیوید به خبرنگاران گفت: «ما آن [پیام] را به صورت خصوصی ارسال کردیم و از آمادگی کامل خود اطمینان داریم.»

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر نیز گفته بود که اگر حوثی‌ها به رفتار مخرب خود در دریای سرخ و تهدید کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی ادامه دهند، «مطمئن باشند که دوباره به آنها پاسخ خواهیم داد.»

بریتانیا و ایالات متحده روز جمعه ۲۲ دی، با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به ده‌ها موضع مورد استفاده حوثی‌ها در مناطق مختلف یمن حمله کردند.

در این حملات هوایی ۲۸ موضع حوثی‌ها هدف قرار گرفت و بیش از ۶۰ هدف را با موشک‌های کروز، بمباران توسط جت‌های جنگنده، کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی مورد اصابت قرار داد.

ایالات متحده گفته است که سایت های مورد حمله شامل انبارهای تسلیحات، رادارها و مراکز فرماندهی، از جمله در مناطق کوهستانی دور افتاده بود.

نیروی دریایی آمریکا روز جمعه به کشتی‌های با پرچم آمریکا هشدار داد پس از حملات هوایی اولیه به مدت ۷۲ ساعت از مناطق اطراف یمن در دریای سرخ و خلیج عدن دوری کنند.

وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه ۲۳ دی، به حوثی‌ها در یمن هشدار داد که اگر کشتیرانی آزاد در دریای سرخ را تهدید کنند، لندن به اهداف این گروه در آن کشور حمله خواهد کرد.

دیوید کامرون در یادداشتی که در روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف»‌ نوشت، تاکید کرد که لندن همواره از آزادی کشتیرانی دفاع خواهد کرد و افزود: آماده خواهیم بود که از سخنان خود در عمل حمایت کنیم.

وزیر خارجه بریتانیا نسبت به پیامد حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب هشدار داد و نوشت که این موضوع باعث افزایش قیمت ها در بریتانیا و همچنین در جهان خواهد شد.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago