همزمان با سالگرد مهسا امینی؛ بیش از ۲۷۰ نفر در یک شبانه روز بازداشت شدند

به گزارش فرانیوز، همزمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در بازداشت گشت ارشاد، مقامات رسمی جمهوری اسلامی از بازداشت دهها نفر خبر دادند.

«تشویشاذهان عمومی»، «تلاش برای بمب‌گذاری»، «تلاش برای حمله به تجمع مردم و کشته‌سازی» و «به همراه داشتن سلاح» از جمله اتهاماتی است که از سوی نهادها و مقامات رسمی به بازداشت شدگان نسبت داده می‌شد.

هنوز قوه قضائیه به طور رسمی درباره این افراد اظهارنظر نکرده و خبری ازجزئیات و چند و چون رسیدگی به پرونده آنان نیست.

براساس گزارش روزنامه شرق، بیشترین تعداد بازداشت‌ها در آذربایجان غربی با ۱۳۷ مورد بازداشت اتفاق افتاده است و پس از آن استان اصفهان قرار دارد که در آن ۹۷ تن در سالمرگ مهسا امینی بازداشت شده‌اند.

۱۷همچنین تن در مریوان، سنندج، دیواندره و بوکان و همچنین ۱۵ تن از معترضان در شهر دهدشت، ۲ تن در اردبیل و یک نفر در تبریز طی روز شنبه بازداشت شده‌اند.

با وجودی که برخی از محلات تهران نیز تجمعات پراکنده ای را شاهد بود، اما تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی آماری درباره تعداد بازداشت‌شدگان شهر تهران ارائه نکرده‌اند.

برخی از بازداشت‌شدگان شامگاه شنبه پس از انتقال به این مقر و اخذ تعهد، آزاد شده‌اند اما برخی دیگر از آنها به دیگر بازداشتگاه‌های تهران منتقل شده‌اند.

روزنامه شرق همچنین از بازداشت شماری از معترضان طی روز شنبه در شهرهای گرگان، بجنورد، مشهد، جزیره قشم و شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: «تعداد دقیق آنان مشخص نیست اما دست کم هویت ۱۰ نفر» از بازداشت‌شدگان در این شهرها شناسایی شده است.

در این گزارش همچنین عنوان شده که «مقامات رسمی و استانی» در اظهاراتی جداگانه ضمن اعلام خبر بازداشت‌ها در مناطق تحت مدیریت خود، از معترضان بازداشت شده با عنوان «عناصر ضد امنیتی» نام برده‌اند.

به جز شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران که تعدادی از آنان بازداشت شده اند، روز گذشته تعدادی از هنرمندان و فعالان مدنی نیز بازداشت شدند.

روز گذشته سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، لیلا نقدی‌‌پری، نیما رضایی، علی نورانی، علیرضا فاضلی و مهناز طراح، پنج شهروند ساکن تهران، هوشمند روزبهان و فرود بهامین، شهروندان بهائی ساکن اصفهان، دانیال مهرشادی اهل هشتگرد، اصغر نیکوکار، هنرمند اهل زرقان از توابع استان فارس، شیدا صابری، اهل یاسوج، سجاد یعقوبی، اهل ‎شاندرمن و حمید رضا نجفی ساکن اراک توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، روز یکشنبه ٢۶ شهریور ۱۴۰۲، لیلا نقدی‌‌پری، عضو هیئت مدیره انجمن طراحان سینمای ایران و از طراحان صحنه سینما در تهران بازداشت شد.

در ادامه بازداشت‌های روز جاری، حمید رضا نجفی، ۴١ ساله و ساکن اراک پس از احضار، به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بازداشت شد. او پیشتر توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بابت “نشر اکاذیب” به چهار ماه حبس و جریمه نقدی محکوم شده بود.

در همان روز، شهروندی به نام نیما رضایی، ٣١ ساله و ساکن تهران در یکی از خیابان‌های این شهر توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است.

نیما رضایی در حین بازداشت مورد ضرب‌وشتم شدید قرار گرفته و به دلیل بیماری مزمن عصبی، نگهداری او در بازداشتگاه نگرانی جدی درباره وضعیت سلامتش را میان خانواده او به دنبال داشته است

پیش از آن، روز شنبه ٢۵ شهریور ۱۴۰۲، دو شهروند پیرو آیین بهایی به نام‌های هوشمند روزبهان و فرود بهامین، ساکن شهر تازه‌تاسیس بهارستان استان اصفهان توسط نیروی حکومتی بازداشت شدند.

همچنین، دانیال مهرشادی اهل هشتگرد اصفهان در جریان اعتراضات مردمی تهران بازداشت و سرنوشتش نامعلوم است.

بازداشت‌های گسترده روز ٢۵ شهریور ماه در نهایت به هنرمندان نیز رسید و علی نورانی، کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر، در حمله نیروی حکومتی به منزلش واقع در امیرآباد تهران بازداشت شد. 

در جریان بازداشت‌های روز شنبه، دو شهروند دیگر به نام‌های علیرضا فاضلی (فرهاد امیدی) و مهناز طراح، شهروندان ساکن تهران، بازدشت شدند. این دو شهرند پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود بازداشت شده‌اند. 

شیدا صابری، فعال حقوق زنان و کودکان نیز، روز گذشته توسط نیروهای حکومتی در یاسوج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

او مهرماه سال گذشته در حالی که با پلاکارد اعتراضی در خیابان‌های یاسوج حرکت می‌کرد، بازداشت و پس از حدود دو هفته با وثیقه آزاد شد.

پیشتر، ‌‎روز جمعه ٢۴ شهریور، سجاد یعقوبی، بازیگر تئاتر اهل ‎شاندرمن ماسال استان گیلان، توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همچنین، هفته گذشته، روز یکشنبه ۱۹ شهریور ماه، اصغر نیکوکار، هنرمند تارنواز اهل شهر زرقان از توابع استان فارس، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده بود و بی‌خبری از سرنوشت وی کماکان ادامه دارد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago