هشدار نسبت به افزایش حملات سایبری چین، روسیه و ایران به آلمان

به گزارش فرانیوز، پلاتنر به روزنامه زوددویچه سایتونگ گفته است که شمار حملات سایبری چین، روسیه و ایران رو به افزایش و به طور کلی، وضعیت تهدید در شبکه «بزرگ‌تر از همیشه» است.

او عنوان کرد که آلمان به عنوان یک قدرت اروپایی و حامی اوکراین، «هدفی جذاب» برای گروه‌های هکری تحت کنترل مسکو است و از سوی دیگر شمار فزاینده حملات سایبری از سوی چین و ایران نیز کاملاً مشهود است.

خانم پلاتنر که از اول ژوئیه ریاست اداره فدرال امنیت در فناوری اطلاعات آلمان را بر عهده گرفته است می‌گوید: «هدف حملات سایبری، جاسوسی، ایجاد بی‌ثباتی و اعمال نفوذ است.»

در گزارش منتشر شده روزنامه زوددویچه تسایتونگ به افزایش نگرانی آژانس‌های امنیتی آلمان در خصوص هم‌دستی مجرمان سایبری و گروه‌های هکری سرویس‌های اطلاعاتی روسیه علیه زیرساخت‌های غربی نیز اشاره شده است.

در ماه‌های اخیر وب‌سایت نهادهای دولتی و سازمان‌های مهم آلمان بارها شاهد نفوذ هکرها بوده است. در یکی از این نمونه‌ها در بهار امسال، پنج هزار و ۸۰۰ توربین بادی در آلمان هدف حمله‌ای هکری قرار گرفت که روسیه مظنون آن است.

گزارش‌های منتشر شده درباره این حمله می‌گویند هکرها با نفوذ به ارتباطات ماهواره‌ای موفق به انجام این عملیات پیچیده شده‌اند.

به دنبال افزایش حملات سایبری به اهداف دولتی و زیرساخت‌های حیاتی آلمان، این کشور قصد دارد تدابیری برای حمله متقابل برای دفاع از خود به کار گیرد.

نانسی فِزر، وزیر کشور آلمان می‌خواهد، به اداره پلیس جنایی فدرال اختیارات بیشتری بدهد تا در صورت حملات هکری، «اداره جنایی فدرال» (BKA) مجاز باشد «فعالانه» از تأسیسات کشور دفاع کند. به این معنا که پلیس فدرال در صورت لزوم بتواند با نفوذ به سرورهای مهاجم در خارج از کشور آنها را از کار بیندازد. پلیس فدرال تا امروز چنین اختیاراتی نداشته است.

کارشناسان در مورد ریسک‌های ناشی از نفوذ به سیستم‌های بیگانه هشدار می‌دهند، زیرا پیامد آن را نمی‌توانند تخمین بزنند. اما رئیس اداره فدرال امنیت در فناوری اطلاعات آلمان از این برنامه‌ها دفاع می‌کند و می‌گوید: «این همیشه به معنای خاموش کردن یک سرور در کشور دیگری نیست.»

جزئیات این طرح‌ها هنوز مشخص نیست. احزاب دولت ائتلافی آلمان اخیراً در استراتژی جدید امنیت ملی تأیید کرده‌اند که اصولاً این اقدام یا به‌اصطلاح «هک بَک» را رد می‌کنند.

راینهارد برندل، سخنگوی سیاست دیجیتال جناح دموکرات و سوسیال مسیحی که معتقد است آلمان به‌فوریت به گزینه‌های دفاعی بیشتر نیاز دارد از اختلاف‌نظر در احزاب ائتلافی دولت در این زمینه انتقاد کرده است.

در اوایل خردادماه نهادهای اطلاعاتی غربی و شرکت مایکروسافت اعلام کردند که یک گروه هکری وابسته به رژیم چین طیف وسیعی از سازمان‌های آمریکا را مورد هدف قرار داده و از زیرساخت‌های حیاتی آمریکا جاسوسی کرده است.

بر اساس این گزارش، این گروه هکری دست‌کم از سال ۲۰۲۱ فعال بود و چندین بخش از جمله مخابرات، صنایع تولیدی، خدمات آب و برق، ترابری، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل دریایی، فناوری اطلاعات و آموزش‌وپرورش را هدف قرار داده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago