Categories: ایران

هشدار مجدد نسبت به بحران کمبود دارو طی ماه‌های آینده

به دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به تامین داروهای موردنیاز بیماران، یک نماینده مجلس جمهوری اسلامی مجدداً نسبت به بحران کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در ماه‌های آینده هشدار داد.

به گزارش فرانیوز، همایون سامه‌یح عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد که پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه‌تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به‌شدت اضافه خواهد شد.

پیش‌تر نیز علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران عنوان کرده بود که بودجه اختصاص داده شده برای تامین داروی کشور از سوی دولت بسیار کم است و تهیه دارو برای بیماران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد دارو‌های کمیاب یا نایاب زیاد است و اغلب این داروها، دارو‌های اساسی هستند اضافه کرد: بودجه‌ای معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین دارو نیاز است اما آنچه که برای دارو تخصیص ‌داده ‌شده، نصف آن چیزی است که لازم است. مجلس در بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۹ هزار میلیارد تومان به تامین دارو اختصاص داده است.

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران گفته بود ۶۹ هزار میلیارد تومان برای تامین دارو اختصاص داده شده که اصلاً جوابگوی نیاز دارویی کشور نیست و شاید حدود ۶۰ درصد نیازها را پاسخگو باشد، این یعنی فقط نصف سال آینده را با این بودجه می‌شود سر کرد.

اکنون نیز سامه‌یح با بیان اینکه ما با کمبود بودجه متأسفانه با مشکلات بیشتری در حوزه دارو مواجه خواهیم شد، گفت: نمی‌توانیم این مشکلات را گردن وزارت بهداشت بیندازیم. وضعیت اقتصادی کشور و تصمیماتی که هیات دولت و سازمان برنامه‌وبودجه در تدوین برنامه بودجه اخذ کرده‌اند، همه این موارد باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

هشدارهای متعدد در مورد کم‌بودن بودجه دارو در سال ۱۴۰۲ در حالی منتشر می‌شود که بودجه نهادهای تبلیغی و مذهبی در سال جاری ۷۰ درصد افزایش داشته است.

در بودجه سال ۱۴۰۲ برای بیش از ۲۵ نهاد تبلیغی و مذهبی مبالغ مختلفی اختصاص داده شده است و مشخص نیست عملکرد این نهادها چگونه مورد ارزیابی قرارگرفته است و این بودجه های چند هزارمیلیاردی در چه مسیری هزینه میشوند.

به طور مثال بودجه مرکز خدمات حوزه های علمیه رشدی ۱۲۸ درصدی داشته و به ۶ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان رسیده و بودجه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که توسط مصباح یزدی راه اندازی شده ۳۲۷ درصد رشد داشته و ۱۴۱ میلیارد تومان به این نهاد اختصاص داده شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago