هشدار عفو بین‌الملل در مورد خطر جدی اعدام «قریب‌الوقوع» محمد قبادلو

عفو بین‌الملل با هشدار در مورد خطر «جدی» اعدام «قریب‌الوقوع» محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران، خواهان لغو فوری دو حکم اعدام صادره برای او شد.

به گزارش فرانیوز، این سازمان مدافع حقوق بشر در ابتدای نامه خود، ضمن مروری فشرده بر سابقه پرونده قضایی قبادلو و همچنین تشریح وضعیت فعلی این زندانی سیاسی، محاکمه او را «ساختگی» و «به‌شدت ناعادلانه» توصیف کرد.

به گزارش عفو بین‌الملل پرونده قضایی محمد قبادلو بر اعترافات اجباری استوار است؛ اعتراف‌هایی که عفو بین‌الملل تأکید دارد با اعمال شکنجه اخذ شده‌اند.

بر پایه اطلاعات منتشر شده در این نامهٔ سرگشاده، محمد قبادلو از نارسایی ذهنی رنج می‌برد و با این وجود دیوان عالی کشور توجهی به این مهم نشان نداد و در دوم خرداد سال جاری خورشیدی، حکم اعدام او را تایید کرد.

سازمان عفو بین‌الملل عنوان کرده است که تحقیقات این سازمان از ضرب و شتم و اعمال شکنجه بر محمد قبادلو حکایت دارد؛ ادعایی که گزارش‌های پزشکی قانونی نیز صحت آنها را تایید می‌کند.

در این نامه سرگشاده از غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی ایران، خواسته شده تا هر چه سریع‌تر اجرای حکم اعدام محمد قبادلو را لغو کرده و به‌منظور اجرای عدالت، محاکمه او را تجدید کند.

محمد قبادلو متولد ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری است که به اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» و با ادعای قتل یک مأمور انتظامی و مجروح کردن پنج مأمور دیگر از طریق زیرگرفتن آن‌ها با خودرو سواری به اعدام محکوم شده است.

این در حالی است که پیش‌تر امیر رئیسیان، یکی از وکلای انتخابی محمد قبادلو، پس از محاکمه او که بدون حضور وکیل انتخابی انجام شد، اتهامات منتسب به او را رد کرده بود.

در حالی حکم اعدام این معترض صادر و دیوان عالی نیز تایید شد که همزمان با آغاز محاکمه این شهروند ایرانی، مادر او اعلام کرد فرزندش از اختلال دوقطبی رنج می‌برد و در ماه‌های منجر به دستگیری‌اش از درمان خودداری کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago