Categories: جهان

هشدار سازمان ملل درباره عواقب جدی تخریب سد در اوکراین

به دنبال انفجار در سد بزرگ «نُوایا کاخوفکا» بر روی رودخانه دنیپرو در استان خرسون، مدیر دفتر کمک‌رسانی سازمان ملل درباره عواقب جدی و ماندگار این رخداد هشدار داد و تاکید کرد این رخداد بر زندگی هزاران نفر در دو سوی جبهه جنگ اثر خواهد گذاشت که خانه‌ها، غذا، آب سالم و معیشت خود را از دست خواهند داد.

به گزارش فرانیوز، انفجار در سد بزرگِ روی رودخانه دِنیپرو در استان خرسون که خط مقدم جبهه جنگ بین اوکراین و روسیه است، باعث سرازیر شدن حجم عظیمی آب در این منطقه جنگی شد و ساکنان دست‌کم ده منطقه را از خانه‌های خود فراری داد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات اوکراینی نوشت که دست‌کم ۴۲ هزار نفر در این منطقه در خطر آب‌گرفتگی هستند. همین مقامات هشدار دادند که اوج آب‌گرفتگی در روز چهارشنبه خواهد بود.

اوکراین و متحدان غربی این کشور روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، روسیه را به انفجار این سد متهم و آن را یک جنایت جنگی عامدانه توصیف کردند. این سد برق‌آبی تأمین‌کننده برق در مناطق تحت اشغال روسیه است. اوکراین می‌گوید که تخریب این سد می‌تواند نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را با تهدید جدی روبه‌رو کند. در همین حال در خبرها آمده است که دادستان اوکراین در حال بررسی باز کردن پرونده‌ای علیه مسکو به اتهام «اقلیم‌کشی» است.

به گفته مقامات کی‌یف، ده‌ها هزار نفر در معرض خطر سیل پس از انفجار سد کاخوفکا قرار گرفته‌اند. وزارت کشاورزی هشدار داد ممکن است ۱۰هزار هکتار زمین زراعی به بیابان تبدیل شود.

زلنسکی در پیام ویدئویی عصر سه‌شنبه خود گفت: فاجعه در نیروگاه برق آبی کاخوفکا توسط تروریست‌های روسی باعث توقف اوکراین و اوکراینی‌ها نخواهد شد.

به گفته زلنسکی، هدف از منفجر کردن سد کاهش سرعت ضدحمله اوکراین بوده است. وی اعلام کرد: «ما همچنان کل کشورمان را آزاد خواهیم کرد.» چنین حملاتی نمی‌توانسته‌اند مانع از شکست روسیه شوند، بلکه فقط به اینجا می‌انجامد که مسکو در پایان باید خسارت بیشتری بپردازد.

به نوشته روزنامه گاردین، در حال حاضر دانشمندان اوکراینی منتظرند تا آب فرو بنشیند و بعد میزان آسیب‌ها را برآورد کنند، اما یک وزیر سابق این کشور هشدار داده است که این رخداد می‌تواند بدترین فاجعه اقلیمی در اوکراین از زمان وقوع فاجعه اتمی چرنوبیل باشد.

همزمان کرملین کی‌یف را متهم کرده است که خود دست به تخریب این سد بزرگ زده تا نگاه‌ها را از ناکامی‌اش در ضد حمله علیه روسیه منحرف کند.

کنوانسیون ژنو آسیب رساندن به سدها در زمانه جنگ را به دلیل خطری که برای غیرنظامیان دارد ممنوع کرده است.

مارتین گریفیتس، مدیر کمک‌رسانی سازمان ملل، شب گذشته به شورای امنیت این سازمان درباره عواقب «جدی و ماندگار» تخریب سد هشدار داد و گفت که این رخداد بر زندگی هزاران نفر در دو سوی جبهه جنگ اثر خواهد گذاشت که خانه‌ها، غذا، آب سالم و معیشت خود را از دست خواهند داد.

آقای گریفیتس با این حال تأکید کرد که میزان خسارات به خانه و زندگی ساکنان منطقه را تنها پس از فرو نشستن آب «در روزهای آینده» می‌توان تخمین زد.

جان کربی، سخنگوی دولت آمریکا معتقد است که سیل احتمالاً منجر به “تلفات انسانی بسیاری” خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، دست کم هفت نفر ناپدید شده‌اند.

سطح آب در منطقه به ۳.۵ متر رسیده و بیش از یک‌هزار خانه زیر آب رفته است. کارشناسان احتمال می‌دهند که سیل امروز ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) به اوج خود برسد.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه به نقل از کارشناسان نوشت که تخریب این سد «در بدترین حالت» می‌تواند خطری درازمدت برای بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا یعنی زاپوریژیا داشته باشد و باعث نشت سموم کشاورزی و مواد شیمیایی دیگر به دریای سیاه شود.

آژانس هسته‌ای اوکراین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ویرانی سد تهدیدی برای نیروگاه زاپوریژیا محسوب می‌شود. آب سد عامل فعالیت سیستم خنک‌کننده این نیروگاه اتمی است که از نخستین هفته‌های جنگ روسیه در اوکراین به تسلط ارتش روسیه درآمده، اما هم‌چنان به دست کادر فنی اوکراینی اداره می‌شود.

مقامات اوکراین از آغاز اشغال خرسون نسبت به عواقب احتمالی آسیب ‌دیدن سد «نوایا کاخوفکا» هشدار داده و گفته بودند خروج ۱۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده پشت سد می‌تواند ویرانی عظیمی در شهرها و مناطق اطراف ایجاد کند.

این سد یکی از شش سدِ روی رودخانه دنیپرو، اما اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود که در ارتفاع ۳۰ متر و در طول بیش از سه کیلومتر، ۶۷ سال پیش در زمان حکومت شوروی ساخته شد.

دولت های آلمان و فرانسه برای کمک رسانی به سیل زدگان در اثر تخریب این سد، اعلام آمادگی کرده اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago