Categories: ایرانجهان

هشدار ایالات متحده به جمهوری اسلامی؛ به منافع آمریکا در منطقه حمله شود به شدت پاسخ می‌دهیم

به گزارش فرانیوز، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز یکشنبه هشدار داد که آمریکا از اقدام نظامی علیه هر «سازمان» یا «کشوری» که وسوسه شود درگیری در خاورمیانه بین اسرائیل و حماس را «گسترش دهد» تردید نخواهد کرد.

او در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز خطاب به «کسانی که به دنبال گسترش جنگ در منطقه هستند»، گفت: «توصیه ما این است که این کار را نکنند. ما حق دفاع از خود را حفظ می‌کنیم و هیچ تردیدی از اقدام بر این اساس خواهیم داشت».

از سوی دیگر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز صراحتاً به جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن نسبت به تشدید و گسترش درگیری‌ها هشدار داد و گفت چنانچه نیروهای نیابتی ایران به منافع آمریکا حمله کنند با پاسخ قاطعی روبرو می‌شوند.

بلینکن، نیز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که احتمال تشدید تنش از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد اما «در صورتی که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به منافع آمریکا در منطقه حمله کنند با پاسخ قاطع روبرو خواهند شد».

او در با اشاره به حملات چند روز پیش به مواضع آمریکا در عراق گفت: «انتظار داریم که احتمال تشدید تنش از سوی نیروهای نیابتی ایران علیه نیروها و پرسنل ما در منطقه وجود داشته باشد. ما اقداماتی را انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم به طور مؤثر از مردم خود دفاع کنیم و در صورت نیاز پاسخ قاطع دهیم».

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال تأکید کرد که دولت بایدن تشدید تنش و باز شدن جبهه دوم یا سوم را در منطقه نمی‌خواهد، اما اگر «شاهد حمله به نیروها و پرسنل خود باشیم برای آن آماده‎‌ایم».

این در حالی است که گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در عراق هفته گذشته اعلام کردند که حمله به پایگاه‌های ارتش آمریکا را آغاز می‌کنند و همچنین دو پایگاه آمریکا در سوریه مورد حمله پهپادی قرار گرفت.

«جعفر الحسینی» سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق گفت که مقاومت در این کشور از امروز عملاً وارد میدان نبرد برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی شده است.

گروه شبه‌نظامی عراقی «مقاومت اسلامی» نیز که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه‌های آمریکایی را برعهده گرفت و گفت که این حملات سرآغاز عملیات جدیدی علیه «نیروهای اشغالگر آمریکا» است.

همچنین برخی از گروه‌های شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق از تشکیل اتاق عملیات پشتیبانی «طوفان الاقصی» غزه خبر دادند.

آنها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «بر اساس انجام وظیفه و مأموریت مشروع خود، تشکیل اتاق عملیات مشترک را برای نظارت بر عملیات تحت عنوان عملیات پشتیبانی طوفان الاقصی اعلام می‌کنیم» و همچنین اعلام کردند که آمادۀ پیوستن به نبردی گسترده‌تر علیه اسرائیل هستند.

این در حالی است که روز گذشته اعلام شد ایالات متحده آمریکا همزمان با افزایش تنش در خاورمیانه و احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حماس به نقاط دیگر، سامانه‌های پیشرفته دفاع ضد موشکی به منطقه ارسال می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا دیروز اعلام کرد که فرمان داده یک آتشبار دفاع موشکی تاد و چندین گردان اضافی از سامانه پدافند هوایی پاتریوت در منطقه مستقر شود و همچنین مقدمات استقرار نیروهای اضافی برای تقویت آمادگی و توانایی پاسخگویی سریع در صورت لزوم فراهم شود.

سامانه دفاعی تاد (THAAD) از پیشرفته‌ترین تجهیزات ضد موشکی ارتش آمریکا به منظور ردیابی و انهدام موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد طراحی شده است.

همچنین از اواسط مهرماه ناو هواپیمابر آمریکایی یو‌اس‌اس جرالد آر. فورد، بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکا، به همراه ۵ ناو جنگی همراهش در شرق مدیترانه و نزدیک سواحل اسرائیل و لبنان مستقر شد و پس از آن نیز ایالات متحده ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور و چهار فروند کشتی جنگی همراه آن را به سمت مدیترانه اعزام کرد.

این در حالی است که پیش از آن و برای جلوگیری از اقدامات جمهوری اسلامی در توقیف نفتکش‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان، ایالات متحده علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف–۳۵ و اف–۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، یگانی از تفنگداران دریایی را هم به منطقه اعزام کرده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago