هشدار انجمن‌های تجسمی به وزیر علوم درباره شرایط امنیتی در دانشگاه هنر و حذف برخی رشته‌ها

به گزارش فرانیوز، دانشجویان در بیانیه خود که در کانال شورای صنفی دانشجویان منتشر شده، نوشته اند: «برکناری، تعلیق و تنزل استادن، احضار و تعلیق دانشجویان، محرومیت دانشجویان از امتحان، ممنوعیت ورود به دانشگاه و اعمال خشونت، ارعب و توهین و ضرب و شتم و جریمه‌های تحقیرآمیز، سلب حق اقامت در خوابگاه و قطع بن تغذیه و بازداشت و محرومیت استادانی که از دانشجویانشان حمایت کردند از جمله بحران‌های دانشگاه هنر در چند ماه اخیر است».

این انجمن‌ها همچنین با اشاره به «حذف عنادآمیز رشته مجسمه سازی» نوشته اند «نتایج زیانبار این اقدام ظالمانه و ناآگاهنه متوجه نهادهای متولی است».

در خرداد ماه امسال جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر در واکنش به برخورد نیروهای لباس شخصی و حراست دانشگاه با تحصن دانشجویان در بیانیه‌ای گفته‌اند که در مقابل «آپارتاید جنسیتی و الزام حضور در دانشگاه با مقنعه» می‌ایستند و «چیزی به عقب برنمی‌گردد».

روزنامه جهان صنعت در شماره روز دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲در مطلب خود با عنوان «هنر در تاریکخانه فراموشی»، پیامدهای حذف این رشته‌های علمی را از دانشگاه‌ها بررسی کرد.

به گزارش این روزنامه از هفته پایانی مردادماه که دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ منتشر شد، واکنش زیادی را برانگیخت زیرا رشته سینما از دانشگاه تهران و رشته سینما، موسیقی و مجسمه‌سازی از دانشگاه هنر شیراز و تهران حذف شده بود.

به گزارش روزنامه جهان صنعت، وزارت علوم رشته‌هایی را حذف کرده که و یا ظرفیت آنها را کاهش داده که سهم زنان در آنها بیشتر است. به نوشته این روزنامه، با بررسی کد رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها به نظر می‌رسد که «تصمیم گیران نظام آموزش به صورت هدفمند دست به حذف و یا کاهش ظرفیت» برخی رشته‌ها زده‌اند.

در همین حال علی‌ شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم به خبرگزاری دولتی ایرنا با رد حذف این رشته‌ها گفته که «سازمان سنجش در حال اصلاح دفترچه‌هاست».

به گفته او «رشته‌هایی که به هر دلیل از قلم‌افتاده و در فهرست رشته‌های دانشگاه هنر تهران نیستند پس از بررسی به فهرست رشته‌ها اضافه خواهند شد».

اظهارات ضد و نقیض وزارت علوم ایران درباره «حذف» یا «اصلاح» برخی رشته‌های هنری دانشگاه‌ها از جمله موسیقی و مجسمه‌سازی، وضعیت این دروس دانشگاهی را مبهم‌ترکرد چراکه داوطلبان معتقد بودند با وجود اضافه شدن این رشته ها، به لحاظ زمانی امکان انتخاب این رشته ها در فرصت اعلام شده، وجود ندارد.

علیرضا شریفی‌یزدی، جامعه شناس به روزنامه جهان صنعت گفته بو که «برخلاف تصورات اولیه پیامدهای حذف رشته‌های موسیقی، سینما و مجسمه‌سازی شامل جوانان نمی‌شود، بلکه دامان جامعه را می‌گیرد.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago