Categories: جهان

هشدار اسرائیل برای تخلیه تمامی ساکنان شمال غزه طی ۲۴ ساعت

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری رویترز و آکسیوس گزارش کردند که استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: مقامات سازمان ملل در غزه توسط افسران رابط خود در ارتش اسرائیل مطلع شدند که «کل جمعیت غزه در شمال وادی غزه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به جنوب غزه نقل‌مکان کنند».

آقای دوجاریک بر پیامدهای بشردوستانه این دستورالعمل تأکید کرد و خاطرنشان کرد که این منطقه محل زندگی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است.

آقای دوجاریک در بیانیه‌ای گفت: «سازمان ملل متحد انجام چنین حرکتی را بدون پیامدهای انسانی مخرب غیرممکن می‌داند».

وی افزود: «سازمان ملل متحد قویاً درخواست می‌کند که چنین دستوری، لغو شود چرا که چنین اقدامی می‌تواند وضعیت تراژدیک کنونی را به یک وضعیت فاجعه‌بار تبدیل کند».

آقای دوجاریک خاطرنشان کرد که این دستور همچنین شامل کسانی می‌شود که در مراکز سازمان ملل از جمله مدارس، مراکز بهداشتی و درمانگاه‌ها پناه گرفته‌اند و اضافه کرد ارتش اسرائیل از سازمان ملل خواسته که کارکنان خود را نیز خارج کند.

از سوی دیگر به گفته وزارت دفاع اسرائیل ارتش این کشور شبکه گسترده زیرزمینی تونل‌های غزه را هدف قرار داده است که توسط گروه تروریستی حماس برای انجام حملات خود به اسرائیل استفاده می‌شود.

جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل، در ۱۲ اکتبر گفت که نوار غزه «یکی از متراکم‌ترین مناطق پرجمعیت در جهان است.»

از شمال تا جنوب عزه حدود ۳۳ کیلومتر است و عریض‌ترین ناحیه آن حدود ۱۵ کیلومتر عرض دارد و باریک‌ترین قسمت کمتر از ۱۰ کیلومتر است.

در نزدیک به دو دهه از زمانی که حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت، آنها عمدتاً بر ساخت شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها متمرکز شده‌اند. این تونل‌ها از زیر شهر غزه، سرچشمه می‌گیرند و در سراسر مناطق مختلف نوار غزه گسترش می‌یابند.

سخنگوی ارتش اسرائیل نوار غزه را این‌گونه توصیف کرد که دارای دولایه است و یک‌لایه روی سطح زمین توسط جمعیت غیرنظامی استفاده می‌شود و لایه دیگر که مخفی و زیر زمین است منحصراً توسط حماس برای اهداف خودساخته شده است.

او گفت: «کاری که ما اکنون انجام می‌دهیم این است که تلاش می‌کنیم به لایه دومی که حماس منحصراً فقط برای خودش ساخته و غیرنظامیان به آن دسترسی ندارند برسیم».

جاناتان کنریکوس با اشاره به اینکه مردم غزه نمی‌توانند برای ایمنی خود از این تونل‌ها به عنوان پناهگاه استفاده کنند گفت، در عوض، این تونل‌ها عمدتاً توسط حماس برای شلیک موشک به اسرائیل، طراحی عملیات تروریستی و انتقال تروریست‌ها به اسرائیل استفاده می‌شوند.

سخنگوی ارتش اسرائیل ضمن تأکید بر اینکه تمرکز حملات اسرائیل بر روی مقامات و فرماندهان ارشد حماس بوده است، اضافه کرد: علاوه بر مقامات بالاتر، ارتش اسرائیل زیرساخت‌های مالی، ساختمانی، کنترل و فرماندهی، یا زیرساخت‌های مربوط به اطلاعات، تحقیق و توسعه نیز هدف قرار داده‌اند.

نیروی هوایی اسرائیل اهدافی را در محله‌های مختلف نوار غزه که «دوربین‌ها، زیرساخت‌ها و امکانات زیادی» داشتند، هدف قرار داده است.

در همین حال مقام‌های حماس در اطلاعیه‌ای به ساکنان شمال غزه، هشدار اسرائیل را برای تخلیه این ناحیه «جنگ روانی» خواندند و از مردم غزه خواستند آن را نادیده بگیرند.

سلامه معروف، رئیس سرویس مطبوعاتی حماس گفت اطلاعیه اسرائیل در خروج غیرنظامیان غزه به سمت جنوب «تبلیغات دروغین» است.
 وی آن را به‌منظور آسیب رساندن به «انسجام داخلی» توصیف کرد و از مردم غزه خواست در دام بازی اسرائیلی‌ها نیافتند.

حماس نیز در بیانیه‌ای به ساکنان غزه گفت: «در خانه‌های خود بمانید و در مقابل این جنگ روانی نفرت‌انگیز که از سوی اشغالگران به راه انداخته شده است، محکم بایستید.»

بر اساس به‌روزرسانی ارتش اسرائیل در روز پنجشنبه، حمله حماس در روز شنبه منجر به کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ اسرائیلی و مجروح شدن بیش از ۳۳۰۰ اسرائیلی شد. علاوه بر این، اطلاعیه‌هایی برای بیش از ۹۵ خانواده ارسال و به آنها اطلاع داده شده است که بستگان آنها توسط حماس دستگیر شده‌اند.

یکی دیگر از سخنگویان ارتش اسرائیل، دانیل هاگاری، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که ارتش در حال از بین بردن توانایی حماس برای عملیات در نوار غزه است. ده‌ها هزار سرباز اسرائیلی در مناطق اطراف غزه مستقر شده‌اند.

مقام‌های اسرائیل در روزهای گذشته تاکید کرده اند حمله‌های این کشور تا نابودی کامل حماس ادامه خواهد یافت.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago