Categories: ایرانجهان

نیروی دریایی آمریکا مانع توقیف دو نفتکش توسط ایران شد

به گزارش فرانیوز، طبق اعلام ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، یک کشتی نظامی ایران چهارشنبه ساعت یک بامداد به وقت محلی به کشتی «تی‌آر‌اف ماس»، با پرچم جزایر مارشال نزدیک شد، اما وقتی ناوشکن «یواس‌اس مک‌فال» آمریکا به محل رسید، شناور نیروی دریایی ایران از محل دور شد.

به گفته نیروی دریایی آمریکا، در این مأموریت همچنین هواپیمای گشت دریایی پی-۸ پوسایدون و پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر ایالات متحده نیز حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، نیروی دریایی ایالات متحده حدود سه ساعت بعد یک پیام اضطراری از کشتی تجاری «ریچموند وویجر» با پرچم باهاما دریافت کرد. یک شناور دیگر نیروی دریایی ایران با فاصله یک و نیم کیلومتر به این کشتی که در ۳۲ کیلومتری ساحل مسقط، پایتخت عمان، در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، نزدیک شده و از آن خواسته بود متوقف شود.

ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا پس از دریافت پیام با سرعت به محل نزدیک شد، اما پیش از رسیدن این ناوشکن، نیروهای ایرانی چندین بار به سمت ریچموند وویجر شلیک کرده بودند. این نفتکش در این شلیک‌ها آسیب جدی ندید، اما گلوله‌ها به نزدیکی محل اقامت سرنشینان اصابت کرده بود.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا خاطرنشان کرد به‌محض رسیدن ناوشکن آمریکایی، این شناور نظامی ایران نیز از محل دور شد.

پس از انتشار این گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از «یک منبع آگاه دفاعی» این موضوع را تکذیب کرد. این دو رسانه حکومتی اطلاعات بیشتری منتشر نکردند.

فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه مستقر در خاورمیانه در ۳۰ اردیبهشت‌ماه گذشته با یک ناو آمریکایی از تنگه هرمز عبور کردند تا نشانه‌ای از رویکرد یکپارچه آن‌ها برای باز نگه‌داشتن این آبراه مهم پس از توقیف دو نفتکش از سوی ایران باشد.

از سوی دیگر و پس از اقدام نیروی دریایی آمریکا در ممانعت از توقیف دو نفت‌کش توسط جمهوری اسلامی، مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در مورد حمله نیروهای ایران به این دو نفتکش گفت: «حمله بی‌دلیل نیروی دریایی ایران به کشتی ریچموند وویجر و تعرض آنها به کشتی تی‌آر‌اف ماس ناقض قوانین بین‌المللی و مخل امنیت و ایمنی تردد در منطقه است.»

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد آمریکا به همراه متحدان خود در خاورمیانه، به تجاوزهای ایران پاسخ خواهد داد.

سپاه پاسداران در نیمه اول اردیبهشت دو نفتکش را در تنگه هرمز و دریای عمان با مداخله قایق‌های تندرو به داخل مرز آبی ایران هدایت و توقیف کرد. پس از آن ایالات متحده اعلام کرد که با هدف «جلوگیری از به خطر افتادن کشتی‌رانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز توسط قدرت‌های منطقه» موقعیت دفاعی خود در خلیج‌فارس را تقویت خواهد کرد.

به گفته نیروی دریایی ایالات متحده، حکومت ایران در طی دو سال گذشته به ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی حمله و یا در تردد آنها اخلال به وجود آورده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago