Categories: ایرانجهان

نهاد اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد: حکومت ایران به دنبال افزایش توانمندی برای ساخت بمب اتمی است

به گزارش فرانیوز، این نهاد اطلاعاتی در گزارش خود که روز گذشته منتشر شده آورده است «ایران از سال ۲۰۲۰ میلادی به دنبال افزایش ظرفیت خود برای ساخت بمب اتمی بوده اما اقدامی برای تولید آن انجام نداده است».

بر اساس خلاصه دو صفحه‌ای منتشر شده از این گزارش، «ایران در حال حاضر در راستای فعالیت‌های کلیدی تولید سلاح که برای ساخت یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش مورد نیاز است، اقدام نکرده است.».

این گزارش می‌گوید که ایران اما در عین حال درگیر تحقیقاتی است که اگر روزی تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد امکان تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز برای تکمیل یک بمب هسته‌ای را داشته باشد.

به نوشته این گزارش، ایران در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم برجام را نقض کرده است و علاوه بر افزایش غنی‌سازی، در زمینه «ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته» نیز از تعهدات برجام فراتر رفته است.

دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا درباره برنامه‌های موشکی بالستیک گزارش کرد که جمهوری اسلامی در حال حاضر دارای بزرگ‌ترین موجودی موشک بالستیک در منطقه است – که تهدیدی برای کشورهای خاورمیانه – به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا، جمهوری اسلامی بر «افزایش مرگباری»، «دقت» و «قابلیت اطمینان» موشک‌های خود تمرکز دارد. این گزارش تأکید کرد که پیشبرد فعالیت‌های پرتاب موشک ماهواره‌بر، مانند سیمرغ، به طور بالقوه می‌تواند زمان توسعه یک موشک بالستیک قاره‌پیما را به دلیل فناوری‌های مشترک بین موشک ماهواره‌بر و موشک بالستیک قاره‌پیما، کوتاه کند.

به تازگی نیز سازمان‌های اطلاعاتی سوئد، هلند و آلمان گزارش‌هایی منتشر کردند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای تضمین فناوری برنامه تسلیحات هسته‌ای خود با هدف آزمایش بمب اتمی بوده است.

انتشار ارزیابی‌های نهاد‌های امنیتی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و نزدیک شدن به تسلیحات اتمی در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن همچنان به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی است.

سیاست‌های دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی بارها از سوی جمهوری‌خواهان کنگره به چالش کشیده شده و برخی از نمایندگان مجلس آمریکا به دنبال تصویب قوانینی برای محدود کردن اختیارات بایدن برای توافق موقت با جمهوری اسلامی بودند.

چندی پیش نیز بیش از نیمی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب این کشور در نامه‌ای به جو بایدن، از او خواستند تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران و آماده شدن برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی انجام دهد.

در این نامه که به امضای ۲۴۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از جمله ۱۱۰ دموکرات و ۱۳۹ جمهوری‌خواه رسیده، آمده است: «ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای افزایش دهد و بدون هیچ ابهامی به ایران اطلاع دهد که هرگونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش، عواقب شدیدی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago