نهادهای اطلاعاتی تعدادی از شهروندان بهایی استان گیلان را بازادشت کردند

اداره کل اطلاعات گیلان و سازمان اطلاعات سپاه استان گیلان اطلاعیه مشترکی منتشر کرده و از بازداشت تعدادی از شهروندان در استان گیلان خبر دادند.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به گفته این دو نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت‌شدگان به «تبلیغ تهاجمی و جمع‌آوری هدفمند اطلاعات» متهم شده اند. نهادهای اطلاعاتی مدعی هستند که بازداشت شدگان «در محیط‌های مختلف، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی» نفوذ داشته‌اند.

مژگان صمیمی و شیوا کاشانی‌نژاد‌، شهروندان بهایی ساکن رشت، نیز ظهر روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند و خبر بازداشت آن‌ها روز دوشنبه دوم مرداد منتشر شد.

در حکومت جمهوری اسلامی بهاییان همواره از حقوق اصلی خود و شهروندی محروم بوده اند و حکومت برای این اقلیت مذهبی احترامی قائل نبوده است.

اواسط تیرماه، شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران شادی شهید زاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر، شهروندان بهایی، هریک را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

این چهار شهروند بهایی در جریان دفن اموات بهاییان در قبرستان این اقلیت مذهبی در تهران موسوم به گلستان جاوید بازداشت شدند.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی به کرات با صدور بیانیه های جداگانه رفتار حکومت جمهوری اسلامی با بهاییان را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.