Categories: ایرانجهان

نصب دوربین در تاسیسات نطنز تکذیب شد

سازمان انرژی اتمی ایران ضمن رد نصب هرگونه دوربین نظارتی در تاسیسات نطنز، با اشاره به اخبار منتشره روز گذشته دراین باره می گوید سخنگوی این سازمان در مصاحبه‌ای «سهواً» بجای تاسیسات «اصفهان» از «نطنز» یاد کرده است.

به گزارش فرانیوز، مرکز دیپلماسی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به اخبار منتشره درباره نصب دوربین های نظارتی در تاسیسات نطنز، به نقل از سخنگوی این سازمان، عنوان کرده است در حالی‌که بهروز کمالوندی در این گفت‌وگوی تصویری از توافق داوطلبانه ایران با آژانس برای فعال‌سازی ۱۰ دوربین در تأسیسات اصفهان صحبت کرده است، تعدادی از خبرگزاری‌ها به فعال‌سازی دوربین‌ها در «نطنز» اشاره کردند.

به گفته این مرکز، کمالوندی در این گفت‌وگوی تصویری که فیلم کامل آن نیز موجود است، در مورد نصب دوربین در اصفهان صحبت کرده است که تنها در یک بخش از مصاحبه سهوا به جای تأسیسات «اصفهان» از «نطنز» یاد شده و برخی رسانه‌ها نیز به اشتباه از نصب دوربین در تأسیسات نطنز خبر دادند.

این سازمان گفته است «اساساً هیچ‌گونه دوربین نظارتی برای ثبت و ضبط فعالیت‌ها و در راستای توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز غنی‌سازی نطنز فعال نیست.»

ایران سال پیش در واکنش به قطعنامه شورای حکام در انتقاد از فعالیت اتمی این کشور، تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی را متوقف کرد و به کار دوربین‌های فراپادمانی خاتمه داد.

کمالوندی روز گذشته عنوان کرده بود: دوربین‌های که طبق توافق با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی دوباره فعال شدند در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است. این مرکز فعلی ساخت سانترفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از خرابکاری به جای امنی منتقل شد.

کمالوندی همچنین گفته بود: ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در «نطنز» فعال شد. اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند تا رسیدن به توافق برای آژانس قابل دسترسی نیست. نظارت‌ها در فردو پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آنجا نصب نشده است‌.

او مدعی شد: آژانس دیگر سوالی درخصوص دو مکان ادعایی آباده و جابر بن حیان ندارد.

کمالوندی با بیان اینکه موضوع تورقوزاباد و ورامین یک روزه قابل حل است گفت: مذاکرات با آژانس ادامه دارد.

او همچنین گفته بود برخی از کشورهای شورای حکام درک درستی از مباحث فنی ندارند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا به شورای حکام گزارش داد که این گزارش با نگرانی نمایندگان آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه مواجه شد.

مدیرکل آژانس در گزارش خود گفت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۲۵ درصد افزایش یافته و موضوع پیدا شدن ذرات اورانیوم در دو مکان از پیش اعلام نشده هنوز حل و فصل نشده است. او همچنین گفت ایران تا کنون درباره انفجار آزمایشی در آباده توضیحات فنی نداده است.

سه مکان اتمی اعلام نشده که آژانس از وجود اختلاف با ایران درباره آنها گفته در ورامین، آباده و تورقوزآباد در جنوب تهران قرار دارند.

آژانس گفته درباره آثار اورانیوم یافت شده در این مکان‌ها، پاسخ هایی درباره مرکز آباده دریافت کرده که در حال بررسی آن است اما درباره ورامین و تورقوزآباد هنوز پاسخی از ایران نگرفته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago