Categories: ایرانجهان

نشست محرمانه کنگره آمریکا با موضوع رابرت مالی بدون ارائه جزئیات

به گزارش فرانیوز، چندی پیش اعلام شد که رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران به دلیل استفاده نادرست از اطلاعات محرمانه از کار تعلیق شده و مجوز دسترسی‌های امنیتی او نیز باطل شده است.

با درخواست رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، مقامات وزارت خارجه برای توضیح در مورد وضعیت تحقیقات از مالی و تخلفات احتمالی در کنگره آمریکا حاضر شدند.

اما پس از برگزاری این جلسه مایکل مک کال عنوان کرد که «هیچ جزئیاتی به نمایندگان ارائه نشد و احتمالاً دولت بایدن نتواند تا پایان تحقیقات، گزارش کاملی در این مورد ارائه کند».

مک کال به جوئیش اینسایدر گفت: «ما واقعاً هیچ جزئیاتی از تحقیق درباره مالی نمی‌دانیم، زیرا این تحقیق هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است.»

او گفت که دولت آمریکا احتمالاً نخواهد توانست تا زمان تکمیل تحقیق توضیح کاملی در این خصوص ارائه دهد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه روز جمعه نگرانی‌ها در این خصوص را کاهش داد یا خیر، گفت: «آن‌ها نمی‌توانند وارد جزئیات شوند. سؤال این است که آیا درگیر [ردکردن اطلاعات] است یا نه زیرا اگر این موضوع باشد، پس این یک مسئله امنیت ملی می‌شود».

تهران تایمز روزنامه انگلیسی زبان نزدیک به حکومت ایران ۲۵ تیر در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که دلیل «برکناری رابرت مالی» فرستاده آمریکا در امور ایران دیدارهای مخفیانه‌اش با سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل و همچنین دیدارهایی مشابه با تنی چند از چهره‌های ایرانی-آمریکایی بوده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه خبری سی‌بی‌اس با اشاره به موضوع تحقیق از رابرت مالی در مورد استفاده از اسناد محرمانه گفت: «اگر او به نحوی اطلاعات و اسرار را به دشمن ما منتقل کرده باشد از نظر من مرتکب خیانت شده است».

او قبلاً در نامه‌ای به وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود که اگر به سؤالات نمایندگان درباره مالی پاسخ روشنی داده نشود، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شاهدان این تحقیق را احضار و وادار به حضور در یک جلسه محرمانه کرده و شهادتشان اخذ خواهد شد.

اکنون به نظر می‌رسد مک کال منصرف شده و به جوئیش اینسایدر گفت: «فقط به این دلیل که تحقیق در جریان است، گمان می‌کنم به احضاریه پاسخ ندهند و اجرای آن، با توجه به قانون حفظ حریم خصوصی و دیگر ملاحظات، دشوار است».

او افزود که یکی دیگر از پرسش‌های قانون‌گذاران این است که چرا وقتی او در اوایل سال جاری میلادی درخواست کرده بود که مالی درباره اقداماتش شهادت دهد، وزارت خارجه آنان را از احتمال اینکه مالی مقررات امنیتی را نقض کرده باشد مطلع نکرده بود.

مک کال گفت: «اولین مشکل اینجاست که پیش از همه، منابع خبری مسئله را مطرح کرده‌اند».

سی‌ان‌ان در ۹ تیرماه خبر داد که یکی از سرویس‌های امنیتی، تحقیقاتی را در خصوص استفاده نامناسب رابرت مالی از اطلاعات محرمانه آغاز کرده و به همین دلیل صلاحیت امنیتی او به حالت تعلیق درآمده و به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago