Categories: جهان

نزدیکی کارآفرین‌های آمریکایی به حزب کمونیست چین؛ بیل گیتس با شی جین پینگ دیدار کرد

بیل گیتس، از بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت، امروز ۲۶ خرداد، در پکن مورد استقبال شی جین پینگ رئیس جمهور چین قرار گرفت.

به گزارش فرانیوز، این ملاقات که توسط تلویزیون رسمی چین اعلام شده است، امری نادر برای صاحبان سرمایه و کارآفرینان بزرگ آمریکایی به شمار می‌رود زیرا این نخستین دیدار شی با یک سرمایه‌گذار خارجی خصوصی در سال‌های اخیر است.

در سال‌های اخیر رئیس جمهور چین تنها با تعداد انگشت‌شماری از این افراد نظیر تیم کوک رئیس اپل و جف بزوس رئیس آمازون دیدار داشته است.

گیتس که روز چهارشنبه در چارچوب برنامه‌هایش در حوزه بهداشت و توسعه وارد چین شده، در دیدار با رئیس‌جمهور چین، از تلاش‌های این کشور در تحقیقات پزشکی حمایت کرد.

همچنین بنیاد گیتس روز پنجشنبه اعلام کرد که ۵۰ میلیون دلار برای حمایت از تلاش‌های چین در مبارزه با مالاریا و سل اهدا خواهد کرد.

رسانه‌های دولتی چینی گزارش دادند که شی جین پینگ در این دیدار به گیتس گفته است: «شما اولین دوست آمریکایی هستید که من امسال ملاقات کردم. ما همیشه به مردم آمریکا امید داشته‌ایم و امیدواریم که دوستی بین دو ملت ادامه پیدا کند.»

این اولین سفر بنیان‌گذار مایکروسافت از سال ۲۰۱۹ به چین است و این دیدار تنها دو روز قبل از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به چین و در شرایط تنش دیپلماتیک شدید بین پکن و واشنگتن انجام شده است.

۷ خردادماه نیز ایلان ماسک به چین سفر و با برخی از مقام‌های این کشور دیدار کرد که مورد انتقاد تعدادی از سیاستمداران آمریکایی و کارشناسان قرار گرفت.

ویوک راماسوامی، یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، «نگرانی عمیق» خود را نسبت به سفر ایلان ماسک به چین و دیدار با وزیر حزب کمونیست چین ابراز کرد.

همچنین جان پلسون، مدیر ارشد سابق مخابرات بریتانیا با اشاره به سفر ایلان ماسک به چین هشدار داد که روابط عمیق‌تر مالک شرکت تسلا با حزب کمونیست چین خطرات بالقوه امنیتی و تجاری برای ایالات متحده خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه حزب کمونیست چین می‌تواند بر ماسک و شرکت‌هایش تأثیر بگذارد و اهرم فشار داشته باشد، اضافه کرد که «شما نمی‌خواهید که آن شخصی که موشک‌هایی را ساخته است که ما را به ماه و مریخ می‌فرستد، تحت تأثیر چین قرار گیرد.»

همچنین جیمی دیمون، مدیر عامل بانک آمریکایی جی‌پی مورگان چیس نیز به تازگی از چین بازدید کرده است. دیگر بازرگانان بزرگ آمریکایی مانند رؤسای استارباکس یا جنرال موتورز نیز در هفته‌های اخیر برای دیدار با نمایندگان دولت چین به پکن رفتند.

سفر کارآفرین‌های مطرح آمریکایی به چین در حالی صورت گرفته است که به دنبال حملات سایبری هکرهای مرتبط با رژیم چین به آمریکا، سرقت مالکیت فکری و سقوط یک بالون نظارتی چینی بر فراز ایالات متحده تنش بین واشنگتن و پکن را افزایش داده است.

همچنین گسترش روابط چین با روسیه و افزایش اقدامات تحریک‌آمیز رژیم کمونیستی در دریای چین جنوبی و تایوان که از زمان پایان جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹ یک دموکراسی خودگردان بوده است، تنش میان واشنگتن و پکن را تشدید کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago