نرگس محمدی: ۲۵ ‌شهریور روز ثبت ظلم حکومت استبدادی دینی علیه زنان ایران است

به گزارش فرانیوز، نرگس محمدی در ادامه یادداشت خود با اشاره به جنبش «زن، زندگی، آزادی» و کشته شدن «مهسا ژینا امینی»، نوشت: «یکسال گذشت. کشتار و اعدام جوانان در خیابان و در زندان و بازداشت و شکنجه و حبس زنان و مردان گرچه ملتی را به اندوه نشانده، اما حکومت را با فلاکت، انزجار و تزلزل هراس آلودی مو اجه کرده است».

او تشدید سرکوب حکومت، را نه از سر اوج قدرت، که از حضیض ذلت خواند و نوشت: «زنان به‌عنوان رادیکالترین نیروی جنبش، ستم فشرده شده ۴۴ ساله حکومت دینی را با قدرتی چند برابر بر سرش کوبیده‌اند. حکومت گرچه خیابان را با سرکوب خشونت بار از تظاهرات گسترده خلوت کرده، اما نتوانسته خیابان را از آن خود کند.»

این چهره منتقد و مخالف جمهوری اسلامی، در بخش دیگری از این یادداشت بر همراهی شهروندان با خانواده‌های دادخواه و حضور زنان در خیابان اشاره کرده و نوشته است: «مزار کشته شدگان ، محفل سربلندان، و زندان‌ها، قلعه‌های برافراشته مبارزان شده و صدای یراحی و توماج و یاسین در شهر طنین افکنده و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی به مصادره مردم درآمده است. چه فلاکتی بیش از این برای حکومت دینی، که رویداد مذهبی و نوحه خوانی هم،  تیری بر قلب و هراسی بر پیکر بی جانش شده است. گوناگونی و گسترش تاکتیک های جنبش انقلابی، بار “حوزه اعتراضی خیابان ” را بر دوش می‌کشد تا با تداوم حیات واقعی جنبش در بزنگاه نزدیک، خیابان را به تسخیر مردم دراورد و ایده سترگ “گذار از استبداد دینی” را محقق کند. واقعیت این است که گسترش “حوزه های سرکوب” به قدرت یابی و گسترش” حوزه های اعتراض” انجامیده و حکومت بیش از پیش در باتلاق عدم مشروعیت فرو رفته است».

سخنگوی زندانی کانون مدافعان حقوق بشر در بخش دیگری از این یادداشت بر اراده ملت ایران بر تلاش برای «تحقق دموکراسی، ازادی و برابری» تاکید کرده و نوشته است: «روز ۲۵‌شهریور، روز ثبت ظلم حکومت استبدادی دینی علیه زنان ایران است. این روز در کنار پدر و مادر مهسا و دست در دست هم صدای فریاد اعتراض انقلابی باشیم و همه‌مان با هر امکان و نشان در هر صحن و خیابان، نمایش اعتراض ملی شویم.».

فاطمه سپهری زندانی سیاسی در ایران هم روز سه‌شنبه در پیامی که به مناسبت سالگرد کشته شدن مهسا امینی از طریق برادرش فرستاده، خواهان ازسرگیری اعتراضات شد.

گوهر عشقی، مادر «ستار بهشتی»، کارگر وبلاگ‌نویسی که در بازجویی و تحت بازداشت کشته شد، با انتشار یک پیام ویدیویی از از مردم خواست سالگرد مهسا امینی و جوان‌هایی که در راه ایران جان دادند را از یاد نبرند.

در هفته های گذشته و در آستانه قرار گرفتن در سالروز قتل حکومتی مهسا امینی و سالروز اعتراضات سراسری ایران، تشکل ها، گروههای سیاسی و فعالان مدنی و همچنین چهره های شاخص مخالف جمهوری اسلامی با پیام ها و بیانیه های مختلف، خواهان شرکت در تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی شدند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago