نرگس محمدی یکی از ۲۵ زن تاثیرگذار ۲۰۲۳ روزنامه «فایننشال تایمز» معرفی شد

به گزارش فرانیوز، روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز پنجشنبه ۹ آذر با انتشار اسامی و تصاویر این زنان منتخب و یادداشت‌های کوتاهی درباره آنان، نوشت: در سال میلادی جاری که رو به پایان است، زنان در مرکز عمیق‌ترین تحولات جهان بوده‌اند.

این روزنامه افزود که تاثیرگذاری اشکال مختلفی دارد، از قدرت متقاعد کردن و حمایت از تغییر تا تصور روش‌های بهتر برای انجام کارها.

در میان چهره‌هایی که فایننشال تایمز به عنوان زنان تاثیرگذار سال جاری میلادی انتخاب کرده، علاوه بر نرگس محمدی، نام مارگو رابی بازیگر استرالیایی، بیانسه خواننده آمریکایی و باربارا کینگسالور نویسنده آمریکایی نیز به چشم می‌خورد.

فایننشال تایمز نوشت که انتخاب این زنان، طی چند ماه و پس از مشورت با صدها روزنامه‌نگار این روزنامه در ده‌ها دفتر آن صورت گرفته است.

زنانی که این روزنامه به عنوان زنان تاثیرگذار سال جاری میلادی انتخاب کرده است، برنده جوایز معتبری چون نوبل، پولیتزر، گرمی و دیگر جوایز شده‌اند.

در یادداشت کوتاهی که مرجان ساتراپی، سینماگر ایرانی-فرانسوی، درباره خانم محمدی برای فایننشال تایمز نوشته، آمده است: «نرگس مظهر شجاعت است، انتخاب روشن برای جایزه نوبل صلح».

خانم ساتراپی افزوده است: «او برای حقوق بشر، برای حق زنان در کنترل بدن خود و علیه آنچه که او “شکنجه سفید” می‌خواند مبارزه می‌کند؛ مجازات سلول انفرادی و انزوای شدید که توسط جمهوری اسلامی تداوم یافته است».

مرجان ساتراپی در یادداشت خود با یادآوری این‌که نرگس محمدی پس از شیرین عبادی، دومین زن ایرانی است که برنده جایزه نوبل شده، گفته است: «این یک پیام قوی برای جهان است. او نماینده همه ماست. ما تسلیم شدن را نمی‌پذیریم! ما نافرمانی می‌کنیم»!

این سینماگر همچنین در یادداشت خود تاکید کرده که زنان باید به عنوان «یک انسان» مورد احترام باشند، «نه فقط به عنوان یک زن که تنها وظیفه‌اش اغوا کردن مردان و زایمان است».

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، ۲۳ فروردین پارسال با هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت و برای تحمل حبس به زندان قرچک ورامین فرستاده و اواخر تیرماه به زندان اوین منتقل شد. او در دو پرونده جداگانه به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago