نرگس محمدی، نیلوفر حامدی و الهه محمدی برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات شدند

سازمان ملل متحد اعلام کرد که نیلوفر حامدی، الهه محمدی و نرگس محمدی به خاطر «تعهد خود به حقیقت و حسابرسی» برنده مهمترین جایزه این سازمان در زمینه آزادی مطبوعات شده‌اند.

به گزارش فرانیوز، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد که نرگس محمدی، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، سه روزنامه‌نگار زن زندانی در ایران، به عنوان برنده‌های امسال جایزه جهانی آزادی مطبوعات این نهاد موسوم به «گیلرمو کانو» شناخته شده‌اند.

توفیق جلاصی، سرپرست دفتر ارتباطات یونسکو – آژانس فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل – با اعلام برندگان گفت یونسکو امیدوار است این جایزه را «به زودی زمانی که شرایط فراهم شد (به طور حضوری) به این سه خبرنگار شجاع» اعطا کند.

او افزود یونسکو امیدوار است که این جایزه نه فقط تلاش‌های حرفه‌ای این سه روزنامه‌نگار زن را در معرض دید قرار دهد، بلکه باعث اقدام بین‌المللی برای تضمین آزادی روزنامه‌نگاران، به خصوص زنان روزنامه‌نگار، برای بیان حقیقت رو در روی قدرت، مثل افشای فساد و نقض حقوق بشر شود.

زینب سلبی، رئیس هیات بین‌المللی رسانه‌های حرفه‌ای که این سه نفر را نامزد دریافت جایزه کرده بود، گفت: «این سه هزینه هنگفتی به خاطر تعهد خود به کار گزارشگری و انتشار حقیقت داده‌اند و برای همین ما متعهدیم از آنها تمجید کنیم و مطمئن شویم که صدای آنها تا زمانی که در امنیت و آزادی هستند در اطراف جهان شنیده شود.»

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» نیز که رخدادهای مربوط به پس از جان‌باختن مهسا امینی را پوشش خبری دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

این دو روزنامه‌نگار جایزه بین‌المللی «آزادی مطبوعات» انجمن «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» و‌ جایزه «لیون» بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن در دانشگاه هاروارد را نیز به صورت مشترک دریافت کرده‌اند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنین به فهرست ۱۰۰ چهره تأثیرگذار مجله تایم در سال ۲۰۲۳ راه یافتند.

نرگس محمدی نیز سال‌ها به‌عنوان خبرنگار برای شماری از روزنامه‌ها در ایران کار کرده و همچنین نویسنده و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در تهران است.

یونسکو می‌گوید، نرگس محمدی یکی از فعالان برجسته مدافع حقوق بشر در ایران است که در شماری از رسانه‌ها در ایران کار کرده است. او اکنون در حال گذرندان حکم ۱۶ سال زندان خود در اوین است.

او هم اکنون در زندان اوین در حال گذراندن حکم ۱۶ سال حبس خود است ولی به تهیه گزارش از زندان ادامه داده و با زنان زندانی مصاحبه کرده است و آنها را در کتابی تحت عنوان «شکنجه سفید» خود مستند کرده است.

اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور سال گذشته در پی جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت گسترش یافت. در جریان سرکوب شدید این اعتراضات حداقل ۴۷۶ نفر کشته شدند.

جایزه ۲۵ هزار دلاری «یونسکو-گیلرمو کانو» در سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی شد و هر سال از اشخاص، سازمانها یا نهادهایی قدردانی می‌کند که سهم برجسته‌ای در دفاع از آزادی مطبوعات و ارتقای آن در نقاط مختلف دنیا داشته باشند.

«گیلرمو کانو ایسازا» روزنامه‌نگار کلمبیایی در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۸۶ به هنگام خروج از ساختمان روزنامۀ «ال اسپکتادور» در بوگوتا مورد سوقصد دو تروریست مافیای مواد مخدر قرار گرفت و در دم جان سپرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago