Categories: ایرانجهان

نتانیاهو: با توافق کوچک بین آمریکا و جمهوری اسلامی کنار می‌آییم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کمیته روابط خارجی و امنیت کنست مذاکره دولت بایدن با جمهوری اسلامی بر سر یک «توافق کوچک» درباره مسائل هسته‌ای را تایید کرده و گفته است متوانیم با آن کنار بیاییم.

به گزارش فرانیوز، نتانیاهو در این نشست گفته است که تفاهم‌نامه مورد بحث شامل تعهد تهران به پرهیز از غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد و تعهد آمریکا به آزادسازی میلیاردها دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان است.

او با اشاره به توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ که اسرائیل با آن به‌شدت مخالف بود و واشینگتن در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، گفته است: «این با آن توافقی که ما می‌شناختیم فرق دارد.»

نخست‌وزیر اسرائیل عنوان کرد: «دستور جلسه‌ای که هم‌اکنون میان واشینگتن و تهران مطرح است، نه برای یک توافق هسته‌ای، بلکه برای یک توافق خُرد است. ما می‌توانیم آن را تحمل کنیم.»

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دو روز پیش ضمن تایید مذاکرات غیرمستقیم حکومت ایران با دولت جو بایدن، گفت: در صورت جدیت آمریکا به‌زودی تبادل زندانی میان دو کشور نیز انجام خواهد شد.

او البته تأکید کرده بود که مبنای مذاکرات همان توافق امضاشده برجام است و چارچوب جدیدی وجود ندارد و گفته بود: «خبرهایی که در مورد توافق موقت مطرح شده، بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای یا احیاناً اخباری است که برخی طرف‌ها با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌کنند یا به دنبال برهم‌زدن روند جاری مذاکرات‌اند.»

نتانیاهو همچنین در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شده بود گفته است که گمان می‌کند این تفاهم بین دولت بایدن و جمهوری اسلامی عملی شود اما اسرائیل به آن ملزم نخواهد بود.

نتانیاهو در ادامه سخنانش در کمیته روابط خارجی و امنیت کنست گفته است که جمهوری اسلامی طی این سال‌ها، جایگاه کشورهای عرب را به عنوان تهدید اصلی برای اسرائیل گرفته است و«بیش از نود درصد مسائل امنیتی اسرائیل از حکومت ایران و نیروهای نیابتی آن سرچشمه می‌گیرد».

نتانیاهو در عین حال ، حکومت ایران و نیروهای نیابتی‌اش را با سرطانی که در حال گسترش است مقایسه کرد و افزود: «موضع ما روشن است: اسرائیل به هیچ‌گونه توافقی با جمهوری اسلامی پایبند نخواهد بود و به دفاع از خود ادامه خواهد داد.»

با این حال مقام‌های دولت بایدن طی روزهای گذشته مذاکره با جمهوری اسلامی بر سر «توافق هسته‌ای موقت» را رد کرده‌اند و یک مقام کاخ سفید نیز روز گذشته اعلام کرد که: «مذاکراتی درباره توافق موقت در کار نیست.»

روزنامه هاآرتص نیز به تازگی به نقل از مقامات ارشد اسرائیل نوشته بود که احتمالاً واشنگتن قصد دارد با تهران به یک «تفاهم» دست یابد بدون اینکه نیازی باشد آن را در قالب «توافق رسمی» درآورد.

 این اقدام بدین جهت خواهد بود تا دولت آقای بایدن مجبور نباشد تصمیم‌گیری در مورد آن را برای رأی‌گیری به کنگره ارائه دهد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago