Categories: ایرانجهان

نتانیاهو: با تفاهم احتمالی هم مخالفیم؛ برنامه هسته ای ایران را محدود نمی کند

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، مخالف هرگونه توافق موقت احتمالی، حتی محدودترین تفاهم‌ها میان جمهوری اسلامی و آمریکا است.

نتانیاهو روز گذشته در نشست کابینه اسرائیل با اشاره به اینکه مأموریت مهم دولت او «مهار برنامه اتمی ایران است» به مخالفت اسرائیل با برجام، تأکید کرد و گفت که کشورش نمی‌خواهد آمریکا مجدداً به این توافقنامه برگردد.

به تازگی گزارش‌های متعددی درباره افزایش احتمال یک تفاهم غیررسمی میان ایران و آمریکا برای کاستن از تنش‌های هسته‌ای و موافقت ضمنی اسرائیل منتشر شده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته در واکنش به این گزارش‌ها گفته است، اسرائیل مقامات آمریکا را مطلع ساخته که «حتی محدودترین تفاهم‌ها، آنچه توافق‌های کوچک نامیده می‌شود، از نظر ما در خدمت هدف مورد نظر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیستند و ما با آنها مخالفیم.»

در هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک غربی و ایرانی از احتمال حصول یک توافق غیررسمی میان تهران و واشنگتن برای «کاستن از تنش‌های هسته‌ای خبر داده بودند.»

بر اساس این گزارش‌ها، حکومت ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سطح ۶۰ درصد بالاتر نخواهد برد و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه به منافع آمریکا در سوریه و عراق حمله نخواهند کرد و در مقابل نیز آمریکا هم تحریم‌های جمهوری اسلامی را تشدید نخواهد کرد و بخشی از منابع مالی مسدود شده ایران را آزاد خواهد شد.

از سوی دیگر یک مقام غربی روز شنبه ۲۷ خرداد به رویترز گفت، هدف اصلی توافق قریب‌الوقوع آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، جلوگیری از حمله احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی است.

این مقام غربی که نامش فاش نشده تصریح کرد: «[ممکن است] ایرانی‌ها دچار اشتباه محاسباتی شوند، چیزی که ما می‌خواهیم از آن جلوگیری کنیم، پاسخ شدید اسرائیل است.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز به تازگی به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی که به نامشان اشاره نکرد نوشت که رئیس جمهور آمریکا در تلاش است راهی پیدا کند که در صورت رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی نیازی به تایید کنگره نداشته باشد. به گفته این منابع، هر گونه توافق با ایران باید به تایید کنگره ایالات متحده برسد، دولت بایدن مایل است که موضوع توافق با جمهوری اسلامی به کنگره نرود و به همین علت آن را توافق نمی‌نامند.

خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته به نقل از «منابع آمریکایی و غربی» نوشت که مذاکرات اخیر صرفاً دستیابی به نوعی «تفاهم» است، زیرا هرگونه «توافق» با ایران، مستلزم آگاهی و تایید کنگره است و بسیاری از اعضای کنگره به دلیل کمک نظامی ایران به روسیه، سرکوب مخالفان در داخل و حملات گروه‌های نیابتی حکومت ایران به اهداف آمریکایی در منطقه، با دادن هرگونه امتیازی به جمهوری اسلامی مخالف هستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago