Categories: جهان

ناو هواپیمابر آیزنهاور در خاورمیانه مستقر شد

به گزارش فرانیوز، بر اساس اطلاعیه‌ای که سنتکام منتشر کرد، گروه ضربت و در رأس آن ناو هواپیما بر «دوایت آیزنهاور» در قالب تقویت حضور در منطقه، وارد خاورمیانه و منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی شد.

به گفته سنتکام، هواپیمابر یو.اس.اس آیزنهاور همراه با رزم‌ناو یو.اس.اس «دریای فیلیپین» با موشک‌های هدایت شونده، ناوشکن یو.اس.اس میسون با موشک‌های هدایت شونده، ناوشکن یو.اس.اس «گریولی»، ناوشکن «درسون» همراهی می‌شود که گروه ضربت ۲ را تشکیل می‌دهند.

سنتکام ستاد فرمانده کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقهٔ خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است که انجام مأموریت در خلیج‌فارس، دریای سرخ و دیگر مناطق خاورمیانه را بر عهده دارد.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که قرار است این ناو آمریکایی و ناوگروه همراه آن با عبور از اقیانوس اطلس، به دریای مدیترانه برود و به ناوگروه «جرالد فورد» بپیوندد.

در همان زمان وزیر دفاع آمریکا گفته بود که برای جلوگیری از دخالت طرف‌های ثالث در جنگ اسرائیل و حماس، ناو هواپیمابر «آیزنهاور» را به شرق مدیترانه اعزام کرده است.

آستین در این باره تأکید کرده بود حرکت ناو هواپیمابر دوم بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از خصومت‌ها علیه اسرائیل یا گسترش دامنه جنگ است.

اما پس از افرایش تنش‌ها در منطقه و بیشترشدن حملات گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی به مواضع ارتش ایالات متحده در عراق و سوریه، اعلام شد که ناوگروه آیزنهاور مسیر خود را به سمت خلیج‌فارس تغییر داده است.

به دنبال حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه و افرایش تنش در منطقه و احتمال گسترش جنگ در جبهه‌های دیگر، مقامات ایالات متحده چندین بار به جمهوری اسلامی هشدار دادند که به حملات نیروهای نیابتی تهران پاسخ خواهند داد.

یکی از این تهدیدات سخنان جو بایدن بود که در ۳ آبان‌ماه اعلام کرد: «هشدار من به آیت‌الله [رهبر جمهوری اسلامی] این است که اگر آنها به اقدام علیه نظامیان آمریکایی ادامه دهند، ما پاسخ خواهیم داد و او باید آماده باشد».

پیش از آن ارتش آمریکا به تقویت نیروهای خود در منطقه پرداخته بود و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: «من دستور استقرار یک آتشبار دفاع موشکی تاد و چندین گردان اضافی از سامانه پدافند هوایی پاتریوت در منطقه را دادم تا حفاظت از نیروهای آمریکایی در آنجا تقویت شود. همچنین مقدمات استقرار نیروهای اضافی برای تقویت آمادگی و توانایی پاسخگویی سریع در صورت لزوم فراهم شود.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago