Categories: ایرانجهان

نامه ۳۱ سناتور آمریکایی به تروئیکای اروپایی؛ متحدانتان را به تحریم جمهوری اسلامی تشویق کنید

به گزارش فرانیوز، در نامه این ۳۱ سناتور کنگره آمریکا ضمن اشاره به بند غروب برخی از تحریم‌های جمهوری اسلامی بر اساس توافق‌نامه برجام عنوان شده که «اجازه دادن به پایان این محدودیت‌ها، تهدیدی برای ثبات و امنیت در خاورمیانه و فراتر از آن است».

آنها یادآور شدند که تعلیق تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی «امکان تکثیر بیشتر تسلیحات پیشرفته را فراهم می‌کند، بازیگران بدخواه در خاورمیانه و اروپا را قدرتمند می‌کند و سیگنال اشتباهی را به رژیم ایران ارسال می‌کند، در حالی که این حکومت تمایلی برای تغییر سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود در تعدادی از زمینه‌ها نشان نداده است».

سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه در ۲۴ شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای مشترک عنوان کردند که «در واکنش مستقیم به عدم پایبندی شدید جمهوری اسلامی به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای برجام) از سال ۲۰۱۹ تاکنون، قصد دارند، تحریم تسلیحاتی و موشکی علیه ایران را حفظ کنند».

این سناتورها در نامه خود تأکید کردند: «رژیم ایران به فعالیت‌های تهدیدآمیز خود در مورد برنامه هسته‌ای، حمایت از گروه‌های نیابتی و نقض حقوق بشر ادامه داده و در برخی موارد آنها را تشدید کرده است. ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا درجه تسلیحاتی ادامه می‌دهد و در عین حال از همکاری کامل و شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری می‌کند. ایران به تکثیر موشک‌ها، راکت‌ها و پهپادها برای نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه از جمله حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین برای استفاده علیه اسرائیل نیز ادامه می‌دهد و همچنان به سرکوب وحشیانه حقوق شهروندان خود مشغول است و اخیراً کمتر از یک سال پس از مرگ مهسا امینی، بار دیگر گشت ارشاد به راه افتاده است».

در ادامه این نامه آمده:« انقضای این تحریم‌ها اثرات بدی برای اوکراینی‌هایی که در برابر تهاجم روسیه به کشورشان مقاومت می‌کنند، خواهد داشت. ایران در حال حاضر صدها پهپاد انتحاری از جمله شاهد-۱۳۱، شاهد-۱۳۶ و مهاجر-۶ در اختیار روسیه قرار داده است که برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و نیروگاه‌های اوکراین و غلبه بر پدافند هوایی اوکراین استفاده شده است. به گفته آژانس اطلاعات دفاعی، ایران در حال حاضر در تولید پهپادهای دوربرد روسیه کمک می‌کند که انتظار می‌رود اوایل سال آینده تکمیل شود».

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» که در تیرماه سال ۱۳۹۴ امضا شد، قرار بود تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی، در ۲۶ مهرماه امسال پایان یابد.

سناتورهای آمریکایی تأکید کردند: «بدون وجود قدرت یک قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل، هیچ چارچوب چندجانبه‌ای وجود ندارد که تحریم‌های بین‌المللی را علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران الزامی کند».

آنها در انتهای نامه خود ضمن حمایت از حفظ‌کردن تحریم‌های جمهوری اسلامی توسط این سه کشور اروپایی از آنها خواستند که « سایر متحدان اروپایی و دیگر شرکای هم‌فکر خود را نیز تشویق کنند» که تحریم‌های جمهوری اسلامی را ادامه دهند.

بر اساس بند «غروب برجام»، برخی تحریم‌های جمهوری اسلامی در مهرماه سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد. در این معاهده هسته‌ای ذکر شده که در اکتبر ۲۰۲۳ محدودیت‌های سازمان ملل در زمینه تحقیق و توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند برداشته می‌شود. همچنین سازمان ملل ممنوعیت واردات و صادرات فناوری مرتبط با صنایع موشکی نظیر موشک و پهپاد با برد ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) یا بیشتر را برمی‌دارد و همچنین اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند که تحریم‌های باقی‌مانده خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را نیز بردارد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago