Categories: ایرانجهان

مکرون خواستار آزادی شش فرانسوی زندانی در ایران شد

به گزارش فرانیوز، امانوئل مکرون این درخواست را امروز دوشنبه در جریان سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای خارجی فرانسه مطرح کرد.

رئیس جمهور فرانسه روز جمعه ۲۲ اردیبهشت خبر داد که برنارد فیلن ۶۴ ساله و بنجامین بریِ‌یر ۳۸ ساله، دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران، آزاد شدند. این دو فرانسوی در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند.

درهمان زمان امانوئل مکرون با اعلام آزادی آقایان فیلن و بری‌یر در توئیتی تأکید کرد که دولت فرانسه به تلاش برای بازگرداندن دیگر شهروندان فرانسوی در ایران ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بهمن ماه سال گذشته برای نخستین بار از لویی آرنو، شهروند ۳۵ ساله فرانسوی زندانی در ایران، نام برد که به گفته او، جزء «گروگان‌های فرانسوی» در ایران است.

آرنو ۳۵ ساله، در ژوئیه ۲۰۲۲ برای تحقق رویای خود برای سفر در جاده ابریشم مسیر خود را آغاز و از کشورهای ایتالیا، یونان، ترکیه، گرجستان و ارمنستان عبور کرده بود. او به همراه چند همسفر خود از کشورهای لهستان، ایران و ایتالیا وارد ایران شد اما در ۲۸ سپتامبر از سوی مقام‌های ایرانی بازداشت شدند.

اواسط مردادماه سال جاری و در سیصدمین روز بازداشت «لویی آرنو»، شهروند فرانسوی زندانی در ایران، یک کارزار اینترنتی که برای آزادی او راه‌اندازی شده طی دو هفته، بیش از ۱۰۰ هزار امضا جمع‌آوری کرده است.

روابط پاریس و تهران در ماه‌های اخیر به‌دلیل بازداشت چند شهروند فرانسوی رو به تیرگی گذاشته بود. دولت فرانسه این بازداشت‌های خودسرانه را هم‌ردیفِ «گروگان‌گیری حکومتی» توصیف کرده است.

پیشتر نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی «زندانیان اروپایی» در ایران شده بود.

اکنون علاوه بر لویی آرنو، سسیل کولر و شریک زندگی‌اش ژاک پاریس، که هر دو فعال صنفی فرانسوی هستند، در ایران زندانی‌اند.

یک شهروند فرانسوی دیگر که هویتش فاش نشده، ناهید تقوی و جمشید شارمهد، هر دو شهروند آلمان و ایرانی‌تبار و همچنین مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی‌-بریتانیایی، از دیگر زندانیان در ایران هستند.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-‌سوئدی، سانتیاگو سانچز کوگدور، شهروند اسپانیایی، و شماری دیگر از شهروندان اروپا و آمریکا همچنان در ایران محبوس هستند.

این افراد با اتهامات گوناگونی از جمله «جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی، همکاری با آمریکا و تروریسم» روبرو شده‌اند.

در جدیدترین تفاهم آمریکا و جمهوری اسلامی، قرار است زندانیان ایرانی آمریکایی در قبال امتیازاتی که از سوی امریکا دریافت می کنند، از جمله آزادسازی پولهای بلوکه شده در کره جنوبی و عراق، به زودی آزاد شوند.

طبق گزارش ها این زندانیان در حال حاضر در هتلی در تهران بازداشت هستند.

کشورهای غربی معتقدند جمهوری اسلامی از سیاست گروگان‌گیری اتباع خارجی برای دریافت امتیازات استفاده می‌کند. جمهوری اسلامی شهروندان دوتابعیتی یا خارجی را با اتهامات امنیتی، از جمله جاسوسی بازداشت کرده، اما طی سال‌های گذشته چندین شهروند خارجی را در ازای دریافت امتیازات، پول یا آزادی زندانیان مرتبط با جمهوری اسلامی در خارج، آزاد کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

4 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

4 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

4 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

4 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

4 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

4 ماه ago