مولوی عبدالحمید: نمی‌توانید صدای اعتراض زنان را خاموش کنید

امام جمعه اهل سنت زاهدان بخش بسیاری از خطبه نماز جمعه امروز بیست و ششم خرداد ماه را به موضوع حقوق زنان اختصاص داد و خواهان رعایت حرمت و کرامت بانوان شد.

به گزارش فرانیوز، مولانا عبدالحمید امروز در خطبه‌های نماز جمعه به طور تلویحی به موضوعات سرنوشت مبهم ماه‌منیر مولایی‌راد مادر کیان پیرفلک و عدم ممانعت از حضور وی در مناسک حج توسط وزارت اطلاعات پرداخت.

وی با بیان اینکه دین اسلام دین گریه و تضرع و زاری و نیایش و عاجزی نیست، گفت: یکی از درس‌های حج به مسلمانان، آموزش دفاع و جبهه‌گیری در مقابل دشمنان است و این تکان دادن شانه‌ها در جاهای مختلفی از اعمال حج وجود دارد و این یکی از علامت قهرمانان در جنگ‌ها است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه شیرزنانی در طول تاریخ بودند که مشکلاتی که آنان متحمل شده‌اند را مردان نمی‌توانند تحمل کنند، افزود: حضرت مریم، آسیه و هاجر و زنان دیگری در طول تاریخ می بینیم که چه انسان‌هایی را پرورش دادند و چه ساختند.

مولانا عبدالحمید عنوان کرد: امروز چرا می‌نالند چون حرمت و کرامت زنان پایمال شده حقی که زن دارد از زن گرفته شده. شما می‌خواهید اعتراض و صدای زنان را خاموش کنید نمی‌توانید. شما حق زنان را بدهید زنان را از زندان آزاد کنید مشکل حل می‌شود. زندانیان سیاسی آزاد گردند.

وی تاکید کرد: بسیاری تصور می‌کنند که زن فقط برای کودک‌پروری و خانه‌داری است در حالی که زنان می توانند جامعه را با رعایت قانون اسلامی پیش ببرند آموزش زنان خیلی مهم است. حرمت و کرامت و حقوق زن باید حفظ شود.

این روحانی اهل سنت گفت: توصیه می‌کنم کسانی که عزیزی را از دست داده بگذارند مراسم خود را به خوبی انجام دهند و نباید با اهل عزا به بدی رفتار کنند کسانی که حکومت در دست دارند باید دید وسیعی داشته باشند با دید کوتاه نمی‌توان حکومت‌داری کرد.

مولانا عبدالحمید با بیان اینکه حاکم باید فحش را هم تحمل کند، افزود: حاکم اگر حرف‌های تند و فحش را تحمل نکند نمی‌تواند حکومت کند. تنوع‌های مذهبی دینی، سیاسی و اجتماعی را باید تحمل کند حاکم باید قلب وسیعی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به سرکوب بهاییان اظهار داشت: مولوی عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کرد: «مورد دیگری که من را عذاب می‌دهد در مورد قبرستان بهائی‌ها و تدفین آن‌هاست؛ آن‌ها شکایت دارند که جنازه‌های ما را تحویل نمی‌دهند یا نمی‌گذارند در قبرستان خودمان آن‌ها را دفن کنیم. این‌ها بشر و انسان و شهروند ایران هستند و نباید حق شهروندی آن‌ها زیر پا گذاشته شود.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان از مقام‌های حکومت خواست «جلوی تندروهایی که جنازه بهائیان را تحویل خانواده‌ها نمی‌دهند» بگیرند.

او ادامه داد: «شنیدم چندین زن بهائی را اعدام کرده و جنازه‌هایشان را تحویل خانواده‌ها ندادند و خودشان دفن کردند. این چه کاری است که می‌کنید؟ وقتی این حرف‌ها را می‌شنویم، ‌سرمان پایین می‌افتد. این رفتارها تندروی است. بهائی و درویش و زرتشتی حق شهروندی دارد و باید حقوق همه ایرانیان را رعایت کنیم.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به دفاع خود از حقوق شهروندان بهائی یادآور شد بهائیان را مرتد نخوانید و آنها حق شهروندی دارند.

حضور پرشمار مردم زاهدان در راهپیمایی امروز در حالی است که به گفته منابع محلی، جوی به شدت امنیتی بر این شهر حاکم بوده و در همه مبادی ورودی و خروجی زاهدان گشت‌های نیروی انتظامی حضور دارند.

 همچنین اینترنت این شهر در میانه سخنان مولوی عبدالحمید به‌طور کامل قطع شد.

تصاویر منتشر شده از نماز جمعه امروز زاهدان اما نشان می‌دهند نمازگزاران پلاکاردهایی اعتراضی در دست داشتند که روی آن‌ها عباراتی چون «اوین شده دانشگاه، تهران شده بازداشتگاه» و «سهم بلوچ از ایران؛ انکار، گلوله، اعدام» نوشته شده بود.

معترضان زاهدان پس از جمعه خونین این شهر در هشتم مهر سال گذشته تاکنون، هر هفته تجمعات اعتراضی خود را برپا کرده‌اند.

در جمعه خونین دست‌کم ۱۰۰ شهروند کشته شده و ده‌ها تن دچار نقص عضو، نابینایی و جراحات دیگر شدند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago