Categories: ایران

مولوی عبدالحمید عامل مسمومیت دانش آموزان را حکومتی دانست

امام جمعه اهل سنت زاهدان از مسمومیت دانش آموزان دختر با عنوان «ناامنی بزرگ در کشور» یاد کرد و گفت: وقتی در کشوری با «دستگاه‌های امنیتی متعدد» عوامل این حمله‌ها شناسایی نمی‌شوند، یعنی این اتفاق «ریشه در سیستم» دارد.

به گزارش فرانیوز، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ فروردین درباره شدت گرفتن حملات شیمیایی به مدارس، ماجرا را با برخورد حکومت با مخالفان حجاب اجباری مقایسه کرد و گفت:«جای تعجب است که در کشوری با دستگاه‌های امنیتی متعدد که رصدها و دوربین‌های مختلف موجود است، هنوز عوامل این اتفاق شناسایی نشده‌اند، در حالی‌ که اخیرا مسئولی در مورد حجاب تاکید کرده چهره‌ها را با دستگاه‌های پیشرفته و پیچیده در خیابان‌ها شناسایی می‌کنند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در سخنان انتقادی خود که همچون هفته‌های گذشته به دلیل اختلال و قطع شدن اینترنت زاهدان از شبکه‌های اجتماعی او به صورت زنده پخش نشد، «شدت گرفتن» مسمومیت دختران دانش‌آموز در مدارس دولتی را «ناامنی بزرگ در کشور» خواند.

مولوی عبدالحمید خطاب به حکومت ادامه داد: چطور است که در مورد بی‌حجابی این دقت را به خرج می‌دهید اما دزدی را که در مدارس سم می‌ریزد و دختران و جگرگوشه‌های مردم را مسموم می‌کند نتوانسته‌اید تا الان شناسایی کنید؟ چه کسی می‌تواند باور کند که شما با این که ماشالله در رصد و شناسایی و اطلاعات قوی هستید، در این زمینه ناکام مانده‌اید؟

او ادامه داد: همین است که مردم نمی‌پذیرند و اعتقاد دارند مسموم‌سازی‌ها ریشه در سیستم دارد و اتصالی به سیستم دارد که در یک روز می‌تواند چندین مدرسه را هدف حمله قرار دهد. اما هر کسی که هست، از درون یا بیرون باید با قدرت او را شناسایی کرد و جلویش را گرفت.

اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر «ولایت مطلقه فقیه» را زیر سوال برد و با کنایه به این که مردم علی خامنه‌ای را به عنوان «خلیفه و حاکم کشور» قبول ندارند، گفت: تمام مسوولان در هر زمانی و هر جایگاهی باید از جانب مردم تعیین شوند نه از سمت خدا. به غیر از شخص پیامبر و بعد از او، هیچ شخصی از جانب خدا تعیین نشده است. مردم بوده‌اند که آنان را انتخاب کردند.

او همچنین گفت: «هیچ مدرکی نداریم که حضرت علی بر اساس آن گفته باشد خودش یا کسی دیگر را خدا برای حکومت تعیین کرده باشد بلکه اعتقاد ایشان هم این بوده که خلیفه و حاکم را نه خدا که بندگان تعیین می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر این که «هیچ حاکمی اختیار مطلق ندارد»، این دیدگاه را قرائتی «میانه» از اسلام خواند و گفت: اعتقاد ما به اسلام میانه‌رو و اعتدالی است. در اسلام هم برخی مسلمانان افراط و تفریط دارند و برخی تندرو و خشن هستند اما اعتقاد ما به قرائت اعتدالی و تعامل و مدارا و آشتی است که ترور در آن جایی ندارد.

مولوی عبدالحمید اسلام اعتدالی مدنظرش را «اسلامِ صلح» خواند و گفت «افراط‌گرایی» در تمام جهان به مسلمانان «نقصان و ضرر» رسانده و در مقابل، «اسلام اعتدالی» به دموکراسی نزدیک است.

او با اشاره به این که در چنین اسلامی، «نباید حقوق و احترام زندانی و اسیر نادیده گرفته شود»، اعتراف اجباری و اعدام را نهی کرد و بار دیگر بر خواسته‌های مردم در اعتراضات مبنی بر عدالت، آزادی و رفع تبعیض تاکید کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین به رفتارهای تبعیض‌آمیز حکومت با مهاجران افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: برادران افغان را پناه دادیم اما نمازخانه‌های بسیاری از آنان را در برخی شهرها بستیم. چرا در قانون اعمال سلیقه می‌کنید؟ این‌ها چه کسانی هستند؟ کدام قانون آزادی مذهب و اندیشه را می‌گیرد؟

او همچنین با تاکید بر این که افراط و تفریط از مسیر عقلانیت خارج است، گفت: «مهم‌ترین مشکل در این ۴۴ سال، تنگ‌نظری بوده و اینکه اختیار امور در دست کسانی قرار داشته که فکر محدود و بسته‌ای داشته‌اند.

اسماعیل‌زهی از هشتم مهر ماه ۱۴۰۱ و جمعه خونین زاهدان که ده‌ها شهروند با گلوله نیروهای حکومتی کشته و زخمی شدند، مواضع انتقادی و صریحی را علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و سیاست‌هایش اتخاذ کرده است.

او همچنین از جمعه‌های اعتراضی مردم زاهدان که تاکنون ۲۷ هفته پیاپی برگزار شده با عنوان «مقاومت در راه حق» یاد کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago