موج اعدام ها در ایران ادامه دارد؛ ۷ شهروند دیگر صبح امروز قربانی شدند

سازمان حقوق بشر ایران، صبح چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، از اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان قزل‌حصار و چهار زندانی دیگر در زندان رجایی شهر کرج خبر داد.

به گزارش فرانیوز، بر مبنای این گزارش حسین پنجک، عبدالحسین امامی مقدم (اهل کوهدشت) و بابک آقایی در زندان قزل‌حصار در ارتباط با جرائم مواد مخدر اعدام شدند. اتهام اعدام‌شدگان زندان رجایی شهر نیز تجاوز به عنف اعلام شده است.

این احکام در حالی به اجرا در آمد که بنابر گزارش‌ها از شب گذشته، خانواده و بستگان زندانیانی که قرار بود اعدام شوند، در مقابل زندان تجمع کردند که با تیراندازی و شلیک گاز اشک آور همراه بود.

ویدیوهایی از مقابل زندان قزلحصار نشان می‌دهد جمعی از خانواده‌ها، سه‌شنبه شب و بامداد چهارشنبه در مقابل زندان اعتراض می‌کنند. معترضان با پرتاب سنگ به در زندان اعتراض خود را نشان می‌دهند. از داخل زندان صدایی از بلندگو شنیده می‌شود که می‌گوید با آنها مطابق قانون برخورد خواهد شد.

در هفته‌های گذشته موج تازه از اجرای احکام اعدام در ایران به راه افتاده که اعتراض نهادهای مدنی و سازمان‌های بین المللی را در پی‌داشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز سه‌شنبه گفت که ایران در سال جاری تاکنون – چهار ماه و ۹ روز گذشته – ۲۰۹ نفر را اعدام کرده است که آن را رکوردی «مایه انزجار» خواند و خواستار توقف آن شد.

روز سه‌شنبه فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعدام ۲۰۹ نفر در ایران طی پنج ماه اخیر خبر داد و ضمن ابراز انزجار از این آمار از جمهوری اسلامی خواست اعدام‌ها را متوقف کند. او درعین‌حال تاکید کرد به دلیل شفاف نبودن جمهوری اسلامی ایران، دسترسی به آمار دقیق شمار اعدامی‌ها ممکن نیست.

تورک حکومت ایران را یکی از بزرگ‌ترین اجراکنندگان احکام اعدام در جهان خواند و گفت که در سال جاری میلادی «هر هفته به طور متوسط بیش از ۱۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند‌.»

حکم اعدام هفت زندانی در زندان‌های قزل‌حصار و رجایی شهر کرج در بامداد چهارشنبه در حالی اجرا شد که صبح دوشنبه نیز احکام اعدام دو شهروند به نام‌های یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع با اتهام «توهین به مقدسات» اجرا شده بود. قبل از آنان نیز در روز شنبه حبیب اسیوند، شهروند ایرانی-سوئدی اعدام شد.

هم‌زمان با شتاب گرفتن موج اعدام‌ها در ایران، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جان متهمان محکوم به اعدام علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی، سالم آلبوشوکه، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی زندانیان سیاسی که به اعدام محکوم شده‌اند در خطر است.

صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی سه متهم پرونده موسوم به خانه اصفهان‌اند که با اتهام تیراندازی در محله خانه اصفهان در ۲۵ آبان به اعدام محکوم شده‌اند. حکم اعدام آنان به‌رغم نقص‌ها و ایرادهای قانونی در دیوان عالی کشور تایید شد. درحالی‌که هر سه نفر اعلام کرده بودند هیچ‌ نقشی در تیراندازی محله خانه اصفهان نداشتند.

به گفته سازمان «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» در یازده روز اخیر(تا روز سه‌شنبه) حکم اعدام دستکم پنجاه و هفت زندانی از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر، افساد فی الارض، سب النبی و قتل، در زندان‌های مختلف ایران به اجرا گذاشته شده است.

منابع حقوق بشری می‌گویند که دستکم ۲۲ بلوچ در لیست اعدام شدگان روزهای اخیر قرار دارند که اکثر آنها با اتهامات مربوط به مواد مخدر روبه‌رو بودند.

شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از جمله جاوید رحمان «گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران» نیز روز گذشته، ضمن محکومیت اعدام‌های فزاینده اخیر در ایران خواهان توقف احکام اعدام در این کشور شدند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا ضمن تعلیق همه احکام اعدام صادره، مجازات اعدام را به طور کامل لغو و قانون اساسی و قانون جزا را برای منع اعدام و تخفیف همه احکام اعدام اصلاح کنند و بیش از این از اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی علیه معترضان، مخالفان و اقلیت‌ها استفاده نکنند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago