موافقت مجلس با بررسی غیرعلنی لایحه «عفاف و حجاب»

به گزارش فرانیوز، براساس اصل ۸۵، مجلس شورای اسلامی می‌تواند اختیار وضع بعضی قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند و در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، پس از تأیید شورای نگهبان، به‌ صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

در جلسه امروز مجلس نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ رای،‌ با بررسی لایحه جدید حجاب در کمیسیون به جای صحن علنی، (بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی) موافقت کردند.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد که پیش از این نیز در مخالفت با این پیشنهاد در رسانه ها سخن گفته بود امروز نیز در مخالفت با آن گفت: «لایحه جدید حجاب حتی به حوزه دانش‌آموزی نیز ورود کرده و اگر یک دانش آموز ۱۰ ساله‌ در مدرسه خلاف این قانون عمل کند، شب باید او را از کلانتری تحویل بگیرید».

اما محمدباقر قالیباف، رییس مجلس که خود از مدافعان این پیشنهاد است، در پاسخ به سخنان نماینده بستان‌آباد گفت: «اطلاعات شما درباره لایحه عفاف و حجاب کاملا غلط و اشتباه است، هیچ فرد زیر ۱۸ سالی به کلانتری برده نمی‌شود و حتی احضار نخواهد شد، اینکه شما می‌گویید باید آنها را از کلانتری جمع کنید، دروغ محض است.»

غضنفر آبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس و از مدافعان این پیشنهاد، تصویب این لایحه را مایه‌ی آبروی مجلس عنوان کرد و یادآور شد: «در هر روز اگر گناهانی در حوزه عفاف و حجاب صورت بگیرد، به دلیل به تاخیر افتادن تصویب این قانون است، مادران شهدا می‌گویند چرا دولت، مجلس و قوه قضاییه کاری انجام نمی‌دهند».

عدم بررسی لایحه «عفاف و حجاب» در صحن علنی و بررسی غیرعلنی آن در کمیسیون مشترک و دور از نظر سایر نمایندگان و عدم اطلاع رسانی درباره جزئیات و چگونگی بررسی آن، انتقاداتی را به همراه داشته و تحلیلگران معتقدند این نحوه بررسی در مسیری غیرشفاف پیش خواهد رفت.

پیشنهاد بررسی غیرعلنی این لایحه از سوی فراکسیون متبوع قالیباف رئیس مجلس ارائه شد. یک هفته پیش، سخنگوی فراکسیون «انقلاب اسلامی» مجلس از موافقت اعضای این فراکسیون با ادامه رسیدگی به لایحه «عفاف و حجاب» بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی خبر داده بود.

محسن برهانی، حقوقدان از جمله منتقدان به این شیوه بررسی لایحه مذکور بود، او در اینباره نوشت: «تا دیروز ادعای شفافیت در آرا را داشت»، اما «به موضوع حجاب که رسید می‌خواهند ملت نفهمند چه بحث‌هایی در صحن مجلس خواهد شد و چگونه حقوق مردم به حراج گذاشته می‌شود.»

او خطاب به نمایندگان مجلس افزود: «دروغ نگویید: اصل ۸۵ ابزاری است برای مخفی‌کاری شما».

این لایحه در ابتدا توسط قوه قضائیه در ۹ ماده تهیه شد، اما دولت ابراهیم رئیسی تعداد مواد آن را به ۱۵ رساند و در نهایت، پس از ارائه به مجلس، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شمار مواد لایحه را به ۷۰ ماده افزایش داد.

در پی موافقت نمایندگان مجلس با بررسی لایحه «عفاف و حجاب» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از احتمال اتمام رسیدگی به این لایحه تا یک هفته دیگر خبر داد.

به گفته او گزارش کمیسیون برای تعیین مهلت اجرای آزمایشی لایحه، به صحن مجلس ارسال خواهد شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago