مشهد در مسیر کره شمالی شدن؛ پوشش متحدالشکل برای کارکنان زن در فست‌فودهای مشهد اجباری شد

به گزارش فرانیوز، اتحادیه فروشندگان فرآورده‌های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی با ارسال پیامکی به واحدهای تحت نظارت این اتحادیه اعلام کرده که از این پس زنان فعال در این واحدها باید از «پوشش متحدالشکل» اجباری شامل «مانتو و مقنعه» استفاده کنند.

حمید اموری سرابی در گفتگو با رسانه‌های داخلی گفت: این واحدها باید از صبح ۱۵ مرداد ماه، «پوشش ابلاغ شده را رعایت کنند».

وی افزود: صبح امروز اتاق اصناف مشهد نامه‌ای را به ما ارسال کرد که در آن قید شده بود پوشش متحدالشکل مانتو و مقنعه برای زنان شاغل در واحدهای صنفی اجباری است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرآورده‌های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی تأیید کرد: این تصمیم حاصل برگزاری جلسات اتاق اصناف با نهادهای حکومتی چون «عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، شورای شهر، فرمانداری و استانداری» در زمینه پوشش زنانِ «پرسنل و مشتری» در این واحدها است.

این اقدامات سرکوبگرانه یادآور دستورات رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون است که اقشار و اصناف مختلف جامعه این کشور را مجبور به استفاده ازپوشش یکدست کرده است.

سرابی همچنین درباره جمع‌آوری فضای پیاده‌روی واحدهای صنفی در مشهد گفت: جمع‌ شدن میز و صندلی‌ها و فضای بیرونی واحدهای «فست‌فود، غذاهای سنتی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها» در ۴۵ روز گذشته در مشهد نیز حاصل برگزاری همین جلسات است.

در تاریخ ۳۰ خرداد ماه، نامه‌ محمد جواد مشیری، مدیر عامل سازمان ‌ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با موضوع ابلاغ جمع‌آوری طرح بهره‌برداری از فضای پیاده‌روی واحدهای صنفی در فضای مجازی منتشر شد.

در این نامه ادعا شده بود که با توجه به اتمام تاریخ بهره‌برداری از فضای پیاده‌رو در پایان سال ۱۴۰۱ و پیرو تغییر سیاست‌های شهری، بدین وسیله ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف مدت یک هفته از زمان دریافت این نامه نسبت به جمع‌آوری فضای تحت بهره‌برداری خویش از پیاده‌رو اقدام نمایید. در غیر این صورت سازمان نسبت به جمع‌آوری اقدام و هزینه‌های مربوط از آن واحد صنفی دریافت خواهد شد.

ماجرای جمع‌آوری فضای پیاده‌روی واحدهای صنفی تنها به سخنان مشیری ختم نشده و در تاریخ ۱ تیر ماه سال جاری رئیس کل وقت دادگستری خراسان رضوی در خصوص این موضوع اظهار کرد:« پلمب و یا جمع‌آوری فضاهای مقابل کافی‌شاپ‎ها، تصمیم دادسرا نیست، بلکه در قرارگاه عفاف و حجاب استانی و بعد در شهرستان مشهد تصمیماتی گرفتند که این موضوعات در راستای اجرای آن مصوبات است».

محمدجواد مشیری، مدیر عامل سازمان ‌ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد گفت: از ۲۷۰ واحد صنفی، ۱۱۰ واحد جمع‌آوری شده و تمرکز ما در منطقه ۱، ۹ و ۱۱ است.

در کره شمالی نیز لباس متحدالشکل شیوه حکومت برای کنترل مردم است.در کره شمالی ساعت بیدارشدن مردم توسط شیپوری تعیین میشود که در سراسر شهرها و از طریق بلندگو پخش میشود. ساعت خوابیدن آنها هم توسط سیستم خاموش کردن چراغ تعیین می شود. سیستم پخش پارچه  ولباس هم توسط دولت کنترل میشود و بیشتر اوقات مردم در خیابان ها دیده میشوند لباس های یک شکل و شیبه هم به  تن دارند. این مساله در مدارس هم به صورت جدی دنبال میشود و هر بخشی از زندگی مردم در کره شمالی از طریق قوانین خاصی کنترل میشود.

طالبان نیز در فروردین ماه امسال، خانواده‌ها و زنان را از رفتن به رستوران‌های دارای باغ یا فضای سبز در ولایت هرات در شمال غربی افغانستان منع کرده بود.

این اقدام در پی شکایت علمای دین و به بهانه اختلاط جنسیت در چنین مکان‌هایی صورت گرفته بود.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago