Categories: ایران

مرگ سالانه ۲۶ هزار نفر به خاطر آلودگی هوا

به گزارش فرانیوز، رئیس «مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم» سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است که در بررسی وزارت بهداشت مشخص شده که سال گذشته در ۳۳ شهر بیش از ۲۶ هزار «مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا» ثبت شده است و «خسارت وارده» از این رهگذر ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته داریوش گل‌علیزاده در تهران آلودگی هوا تنها در سال گذشته ۶ هزار مرگ و میر با خسارت سه میلیارد دلاری را رقم زده است.

این مقام مسئول متهم اصلی آلودگی هوا را بنزین و خودروهای بی‌کیفیت داخلی اعلام کرده و گفته است که «در کل کشور نزدیک به هفت میلیون خودروی فرسوده وجود دارد، هر سال که می‌گذرد به تعداد و سن این خودروها اضافه می‌شود.»

خبرگزاری «فارس» به نقل از مسعود مردانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشته است «آلودگی هوا حتی مضرتر از کویید ۱۹ است چرا که اگر عوارض آلودگی هوا را جستجو کنیم از بیماری‌های عفونی، ریوی و بیماری‌هایی که روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌کند و همچنین سرطان را مشاهده می‌کنیم.»

در همین راستا رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از «کتمان مازوت‌سوزی» در نیروگاه‌ها از طرف دولت، اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران ۶ هزار و ۳۹۸ نفر بوده است.

مهدی پیرهادی یکشنبه ۱۲ آذرماه در ادامه گفت شاید عده‌ای بخواهند واقعیت را تکذیب کنند، اما وزارت نفت استانداردهای سوخت را رعایت نکرده و سوخت‌ها با استاندارد ملی عرضه نشده است.

در حالی که سال گذشته تهران فقط سه روز هوای سالم را تجربه کرد، مقامات جمهوری اسلامی همواره مازوت‌سوزی در استان تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور را انکار می‌کنند، اما بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت نفت که به دست رادیو فردا رسیده بود، پارسال به طور متوسط روزانه ۲۵ میلیون لیتر مازوت با ترکیب گوگرد بسیار بالای ۳.۵ درصدی به همراه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است.

مصرف روزانه مازوت و گازوئیل کشور حتی در زمستان پارسال به ترتیب به ارقام بی‌سابقه ۴۳ میلیون لیتر و ۱۲۸ میلیون لیتر اوج گرفت.

این سند رسمی وزارت نفت همچنین نشان می‌داد تنها ۲۰ درصد از بنزین تولیدی کشور استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را دارد و هر روز نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مواد شیمیایی، آروماتیک و ماده بسیار خطرناک «ام‌تی‌بی‌ای» برای جبران کسری بنزین و روان‌سوزی آن به بنزین تولید پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شود.

آقای پیرهادی با استناد به جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، اعلام کرده در سال ۱۴۰۰ هزینه ناشی از مرگ و میر، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است و به گفته او «قطعا این عدد در سال ۱۴۰۱ بیشتر می شود».

بحران آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران به حدی افزایش یافته که دولت مجبور شده آموزش حضوری را در برخی مدارس و مراکز آموزشی پایتخت و تعدادی از شهرها تعطیل کند. همزمان برخی اعضای شورای شهر تهران از مقام‌های استانداری و شهرداری انتقاد کردند.

میر محمد غراوی معاون استاندار تهران روز گذشته اعلام کرد که به دلیل آلودگی هوا، مقاطع کودکستان، دبستان و متوسطه اول استان تهران غیر از فیروزکوه در دو نوبت صبح و عصر روز دوشنبه ۱۳ آذرماه غیرحضوری شد.

به گفته او، همه مقاطع تحصیلی مدارس استثنایی در دو نوبت صبح و عصر نیز غیرحضوری است.

این تصمیم با مخالفت برخی از اعضای شورای شهر تهران مواجه شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago