Categories: ایران

مرگ بیماران در ایران به دلیل کمبود پرستار در بیمارستان‌ها

به گزارش فرانیوز، محمد شریفی‌مقدم روز یکشنبه ۲۱ آبان به رسانه‌های ایران گفت: «اگر شما از بیماران و مراجعان چنین چیزی را نمی‌شنوید دو دلیل دارد یا آگاه نیستند و یا اینکه مظلوم هستند و کمبودها را می‌پذیرند. به جرئت می‌گویم بیماران به دلیل کمبود پرستار می‌میرند».

آقای شریفی مقدم در ادامه گفت که سالانه «بیش از سه‌هزار پرستار» از کشور مهاجرت می‌کنند اما وزارت بهداشت حتی اندازه همین آمار به کادر درمان اضافه نمی‌کند.

او اعلام کرد که پرستاران حاضر نیستند «با حقوق کم و آن حجم کار» مشغول شوند،‌ برخی از پرستاران معتقدند «خانه‌نشینی بهتر از تحمل این میزان بی‌عدالتی در کار است».

از این آمار چنین برمی‌آید که ماهانه حداقل ۲۵۰ پرستار ایران را به مقصد کشورهایی که در آن‌ها می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند، ترک می‌کنند.

منصور جعفری نمین، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی کشور نیز اواسط اردیبهشت امسال از مهاجرت بیش از ۸۰۰ ماما به خارج از کشور در سال گذشته خبر داده بود.

در همین زمینه رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نیز در مرداد ماه امسال ضمن هشدار در مورد «مهاجرت شغلی و مهاجرت به خارج از کشور» از سوی جامعهٔ پزشکی، «خالی شدن کشور از پزشک» را بحرانی «جدی» خواند و در مورد آیندهٔ حوزه سلامت ایران هشدار داد.

دبیرکل خانه پرستار ایران ۱۰آبان‌ سال جاری از کمبود ۷۰ هزار پرستار در بیمارستان‌ها خبر داده بود.

۱۹آبان۱۴۰۲ نیز «علی جعفریان»، رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «امروز هم یک پرستار بسیار خوب آی‌سی‌یو پیوند کبد بیمارستان امام برای مهاجرت به مقصد اروپا خداحافظی کرد. او ۱۳ سال سابقه داشت. دیگران هم صحبت از کلاس زبان آلمانی می‌کردند. آقای حکومت متوجه‌اید کمبود کادر درمان یعنی چه؟ سلامت مردم برای شما اهمیتی دارد»؟

آمار دقیقی از میزان مهاجرت پزشکان و پرستاران و سایر نیروهای انسانی حوزه سلامت وجود ندارد اما براساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های ایران طی چهار سال گذشته، ۱۶ هزار پزشک عمومی از ایران مهاجرت کرده‌اند.

رصدخانه مهاجرت در تابستان ۱۴۰۱ نیز پژوهشی انجام داده است که درآن  اغلب مهاجران حوزه سلامت، بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی در ایران، وجود فساد نهادینه شده در کشور و شیوه حکمرانی را مهم‌ترین عوامل اقدام به مهاجرت خود بیان کرده بودند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago