Categories: ایران

مروری بر روزنامه های صبح کشور؛ برخوردقهرآمیز با مخالفان حجاب، افزایش نرخ اجاره و فروش مسکن و واردات بنزین از روسیه

روزنامه های صبح کشور امروز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه در لابه لای مطالب به نحوه برخورد نیروی انتظامی با مخالفان حجاب اجباری، تورم و گرانی و همچنین افزایش هزینه خرید و اجاره مسکن در اولین ماه سال جدید پرداخته اند.

به گزارش فرانیوز، روزنامه آرمان در مطلبی به نتیجه اولین روز اجرای طرح مبارزه با بدحجابی از سوی نیروی انتظامی اشاره و نوشته است که  سخنگوی فراجا از ارسال ۳۵۰۰ پیامک بدحجابی در طول ۲۴ ساعت خبر داده است.

به گفته منتظرالمهدی این تعداد پیامک در راستای رعایت قوانین و ضوابط اجتماعی و نظارت بر پوشش متصدیان به واحدهای صنفی ارسال شد که ۵۳۲ تعهد الکترونیکی اخذ شد. او همچنین با ابراز تاسف یادآور شده است: همکاران ما مجبور شدند ۱۳۷ مغازه و فروشگاه و ۱۸ رستوران و باغ‌تالار را به‌علت عدم‌توجه به تذکرات قبلی، پلمب کنند و پرونده قضائی تشکیل دهند.

در مقوله فشار حکومت به زنان و دختران برای الزام پوشش مد نظر حکومت، شـهربانو امانـی، فعـال حـوزه زنـان و نماینده اسـبق مجلـس شـورای اسـلامی در گفتگویی با روزنامه آرمان ملی درباره برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری گفت:  به خواسته های زنان جامعه توجه کنید  برخورد قهرآمیز هزینه های اجتماعی را افزایش می دهد. برخی اصولگرایان برای عدم پاسخگویی درباره عملکردشان روی حجاب مانور تبلیغاتی می کنند.

او افزوده است: واقعیت غیرقابل انکار این است که نسل جدید خود را با نسل های گذشته مقایسه نمی کند. نسل امروز در عین حالی که از خانواده و حکومت، آینده خود را مطالبه می کند خود را با کشورهای توسعه یافته و جوانان در کشورهای مختلف مقایسه می کند. در این زمینه نیز نسل جدید تلاش می کند به شکلی زندگی کند که منطبق با معیارهای جهانی باشد.

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران اما در یادداشتی درباره حجاب اجباری نوشت: این وظیفه حاکمیت است که از تبدیل “حرام شرعی” به “حرام سیاسی” جلوگیری کند.

این روزنامه در توضیح ادعای خامنه‌ای و توجیه لزوم برخورد با مخالفان حجاب اجباری نوشت: اگر کسی یا کسانی متوجه حرام شرعی که انجام می‌دهند نیستند، این وظیفه حاکمیت است که از تبدیل “حرام شرعی” به “حرام سیاسی” جلوگیری کند.

این روزنامه همچنین مدعی شد اجرای طرح برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری «خواسته مردم» است و نوشت: اجرای طرح برخورد با کشف حجاب در جامعه به‌ویژه اصناف و شرکت‌های دولتی و خصوصی امری لازم است که هم مطالبه نظام اسلامی است و هم مردم خواستار آن هستند.

مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی همواره ادعا می‌کنند برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری «خواسته مردم» است، اما تاکنون هیچ‌یک توضیح نداده‌اند که مبنا و سند ادعایشان چیست.

روزنامه اقتصاد مردم در گزارشی با مطلبی تحت عنوان «تغییر تیم اقتصادی مشکلی را حل نمی کند» حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را عاملی برای به زیر خط فقر کشیدن جمعیت زیادی دانسته است.

این روزنامه به نقل از مرتضی افقــه که با خبرگزاری ایلنا گفتگو کرده آورده است: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جمعیت زیادی را به زیر خط فقر کشاند . محاســبات ســاده لوحانه ای انجام داده بودند که تنها ۴ قلم کاال تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار می گیرد اما همان زمان هشــدار دادیم که حــذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تمام اقتصــاد را تحت تاثیر خواهد گذاشــت و آن را روی زلزله قرار می دهد. این اتفاق هم افتاد و امروز می بینند که حــذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه بالیی بر سر ملت آورد. او افزود: با حــذف ارز ۴۲۰۰ تومانــی، جمعیت بسیار زیادی را به زیر خط فقر کشــاندند و شرایط سخت تری را برای کارگــران و جمعیت مناطق محروم ایجــاد کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: مشکل اصلی به موضوع تحریم بر می گردد و تا زمانی که تحریم ها رفع نشــوند، تغییر افراد در دولت هیچ مشکلی را حل نمی کند.

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان سرایت تورم شدید اجاره‌بها به حومه پایتخت نوشته است: با روند تورم انتظاری که حالا خود را در بازارهای دارایی مانند بورس و خودرو نشان می‌دهد، نگرانی‌ها از هجوم پول‌های سرگردان به بازار مسکن و جهش شدید قیمتی در این بخش بالا گرفته است. از آنجا که قدرت خرید مسکن حالا به سطح بسیار پایینی رسیده، اجاره مسکن در شهرهای بزرگی مانند تهران به گزینه اول تبدیل شده است.

به نوشته این روزنامه ، رشد تورم مسکن نه تنها در تهران که در شهرهای اطراف و حومه تهران نیز نمایان شده و هنوز چند روزی از بهار نگذشته که می‌توان این رشد قیمتی را در فایل‌های جدید بارگذاری شده در سایت‌های آنلاین خرید و فروش و اجاره ملک مشاهده کرد. به عنوان مثال؛ یک واحد ۸۵ متری در مهرشهر کرج با ودیعه ۲۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۵ میلیون تومان اعلام شده یا واحد ۷۰ متری دیگری در ورامین با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومان اعلام شده است.

عباس اکبرپور، کارشناس بازار مسکن درباره روند رو به رشد بازار اجاره‌بهای مسکن به «اعتماد» گفت: صاحبان ملک درصددند تا از سرمایه‌های خود به نوعی محافظت کنند و سعی دارند تا از میزان تورم موجود جا نمانند و نکته‌ای که وجود دارد این است که گرانی در بخش اجاره را تنها نمی‌توان به گردن صاحبان املاک انداخت، چراکه نوک پیکان این گرانی‌ها به سمت تصمیم‌سازان اقتصادی است و اینکه باید پرسید در این شرایط سخت اقتصادی چرا باید میزان دستمزدها به قدری پایین باشد که توان اجاره ملک در منطقه دلخواه را از افراد بگیرند و خانوارها را به سمت حومه شهرها منتقل کنند.

او افزود: متاسفانه این روزها با مدیرانی روبه‌رو هستیم که نه تنها اطلاعات‌شان به‌روز نیست و از موضوعات علمی روز در دنیا مطلع نیستند، مطالعه‌ای هم در حوزه‌های مربوط به شغل‌شان ندارند و اثرات این بی‌توجهی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌بینیم و متاسفانه دود آن به چشم مردم می‌رود.

روزنامه تجارت هم به بازار مسکن و افزایش نرخ اجاره و فروش پرداخته با تیتری تحت عنوان«کاهش‌فایل‌های‌فروش‌در‌بازار‌مسکن» آورده است: چشم انداز افزایشی در بازار مسکن البته عواقبی در پی دارد؛ به طور مثال یکی از صاحبان بنگاه های املاک به تجارت نیوز می گوید: این گونه که تورم بالا رفته است، قاعدتا قیمت ملک هم افزایش پیدا می کند. این روزها خریدار وجود دارد، ولی فروشندگان ترجیح می دهند مدتی خانه خود را نگه دارند تا با شروع فصل معامالت بتوانند آن را گران تر بفروشند.

روزنامه شرق با تیتر «اجاره های بدخیم» به موضوع رکوردشکنی نرخ تورم اجاره بها، پرداخته و آن را عامل دامن زدن به رشد حاشیه نشینی در کشور دانسته است.

 این روزنامه می نویسد: افزایش نرخ تورم و نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و اجاره بها در این سال ها باعث شــد آرزوی خانه دارشدن مستأجران ایرانی سال به ســال دور و دورتر شود. افزایش افسارگســیخته اجاره بها در ســال های اخیر، این روزها نه تنها سقف پوشالی ۲۵درصدی را که دولت برای افزایش کرایه خانه تعیین کرده بود، شکست؛ بلکه موجب شکل گیری موج عقب نشــینی مردم از مرکز و بالای شــهر به پایین، از پایین شــهر به حاشیه شهر و حتی از کلان شهرها به شهرهای کوچک تر شد.

در همین راستا و نگرانی از افزایش نرخ تورم درکشور، روزنامه اقتصاد پویا به وضعیت امنیت غذایی پرداخته و در گزارشی با عنوان زنگ خطر جدی برای امنیت غذایی ایرانیان، به نقل از آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی آورده است: گرانی مواد خوراکی به دنبال افزایش قیمت دلار زنگ خطر جدی درباره معیشت و امنیت غذایی مردم است. به نظر می رسد تعیین قیمت و میزان خرید مواد خوراکی از سوی مردم با ارزش دلار سنجیده می شود تا ریال.

او می گوید: امروز مردم به ویژه دهک های ضعیف و متوسط جامعه برای هزینه کردن خوراکی های بسیار حداقلی و ساده عاجز مانده اند چراکه مولفه تاثیرگذار بر تورم موادخوراکی، قیمت ارز و نرخ سفته بازی در بازار دلار است.

اما روزنامه کاروکارگر نیز به دستمزد ناچیز کارگران و نامتناسب بودن آن به افزایش نرخ تورم پرداخته است. در مطلب روزنامه کارو کارگر به نقل از اکبر شوکت رئیس انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور آمده است: سفره کارگران حدود یک ســوم طی ســه دهه اخیر کوچکتر شده است. دولت در محاســبه تورم باید دو قلم اساسی مســکن و مواد غذایی را محاسبه کند. در مسکن و در مواردی در بحث خوراک و اقلام مصرفی روزانه طی هفت ســال اخیــر با افزایــش ۱۰۰۰درصدی قیمت مواجه بودیم و این درحالی است که از سال ۱۳۹۵ تاکنون حداقل دســتمزد تنها ۵ برابر افزایش حقیقی داشــته و بــه این ترتیــب در برابر افزایش ده برابــری قیمت هــا، ما هر ســاله شــاهد فقیرتر  شــدن جامعــه کارگری هســتیم. تنها در بحث گوشــت قرمز طی یک سال اخیر ما افزایش بیش از ۱۰۰درصدی داشــتیم.

وی ادامه داد: برخی تعاریف و استانداردهای مصرفی توسط دولت دست کاری شده است. در سبد مصرفی استاندارد ما عمال گوشت قرمز حذف شــده و صراحتا گفته می شود کارگران پروتئیــن خود را از گوشــت ســفید تأمیــن کنند! مــواردی که امســال در تعییــن حداقــل کالری و مــواد مورد نیاز بــدن کارگر در شــورای عالی کار بحث شــد، در هیچ استاندارد جهانی وجود ندارد.

روزنامه مردمسالاری نیز با عنوان «دولت بگوید این تورم قرار است به کجا برسد؟» نه نقل از جمشــید عدالتیان، کارشناس اقتصادی ،نوشت: ریال خیلی وقت اســت کنار رفته و صرفا یک عدد روی کاغذ است. یک ریال به عنوان واحد پول ما اصلا از رده خارج شــده است و تومان هم حیات خود را از دست داده؛ چندین سال هم هســت که صحبت می شود چند صفر از پول را برداریم تا مشکل حل شود. زمانیکه تورم کنترل شود این کار منطقی است که شش صفر را حذف کنند. الان بیشتر ماشین حساب ها اعداد ریالی را محاسبه نمی کنند؛ پول نقد هم جابجایی اش ســخت اســت. بالاخره پنجاه هزار تومان، یک دلار شــده است.

وی در ادامه نســبت به زمینه های حذف صفر از پول افزود: زمانیکه تــورم را نتوانید کنترل کنید و تورم دورقمی ادامه یابد، هزینه ســنگینی باید صورت بگیرد تا اسکناس های جدید بدون صفر چاپ شود، اما پنج ســال بعد دوباره باید صفر بردارید و این کار منطقی بنظر نمی رســد. اول باید تورم و نقدینگی کنترل شــود و ســاختار اقتصادی بطور کلی مورد بازنگری قرار بگیرد. بطور کلی یک اصلاحات اقتصادی صورت بگیرد تا ایــن کار نتیجه دهد. وگرنه بدون این کارها حذف صفر از پــول فقط هزینه ایجاد می کند.

روزنامه هم میهن هم به شروع واردات بنزین از روسیه به ایران اشاره و آن را «مرگ تدریجی رویای خودکفایی تولید بنزین» دانسته است. این روزنامه در عنوان اصلی شماره امروز خود نوشت: «پالایشگاه‌ها برای افزایش ظرفیت تولید روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین بیشتر، به حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند. در شرایط فعلی دولت این حجم از سرمایه برای افزایش ظرفیت تولید را ندارد، بنابراین ساده‌ترین راهکار یعنی همان واردات را پذیرفته است».

به گزارش هم‌میهن، بر اساس این توافق، دولت ایران «باید هر ماه محموله‌های بنزین و گازوئیل روسیه را از طریق راه‌آهن شمال و دریای جنوب تحویل بگیرد و پول بنزین را به صورت ارز پرداخت کند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago