Categories: جهان

مذاکره کره شمالی برای ارسال تسلیحات به مسکو در قبال دریافت فناوری زیردریایی هسته‌ای

به گزارش فرانیوز، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به در جریان بودن مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی گفت: «ما اطلاعاتی داریم مبنی بر این که کیم جونگ اون انتظار دارد این مذاکرات ادامه پیدا کند و در این راستا دیداری دیپلماتیک در سطح رهبران دو کشور در روسیه انجام شود».

از سوی دیگر، یک مقام ارشد وزارت اتحاد کره جنوبی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت که شواهد نشان می‌دهد مذاکرات میان پیونگ‌یانگ و مسکو بر سر تحویل سلاح در حال پیشرفت است.

جان کربی، سخنگوی ارشد شورای امنیت ملی آمریکا، پیش از این در روز چهارشنبه گذشته نسبت به پیشرفت سریع مذاکرات میان مسکو و پیونگ‌یانگ بر سر فروش تسلیحات ابراز نگرانی کرده و از کره شمالی خواسته بود فوراً «این گفتگوها را متوقف کند».

کربی همچنین فاش کرده بود که «این معاملاتِ بالقوه سبب می‌شود تا روسیه مقادیر قابل توجهی تسلیحات، به ویژه مهمات برای توپخانه، و همچنین مواد اولیه برای صنایع دفاعی خود دریافت کند».

برخی رسانه‌های بین‌المللی نیز گزارش دادند که رهبر کره شمالی در جریان این سفر به دنبال دریافت فناوری‌های پیشرفته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از «مقام‌های مطلع» نوشت که کره شمالی امیدوار است در مقابل ارسال سلاح به روسیه از مسکو تکنولوژی پیشرفته ماهواره‌ای و زیردریایی‌های هسته‌ای دریافت کند.

به نوشته این روزنامه رهبران دو کشور قرار است درباره ارسال گلوله‌های توپخانه و موشک‌های ضدتانک به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین، در ازای فناوری پیشرفته مسکو در ولادی وستوک که یک شهر بندری نه‌چندان دور از کره شمالی است دیدار و گفتگو کنند.

انتظار می‌رود که کیم جونگ اون برای نهایی کردن این توافق اواخر ماه جاری با قطار زرهی خود راهی ولادی وستوک در سواحل شرقی روسیه سفر شود.

ادوارد وانگ خبرنگار دیپلماتیک نیویورک تایمز نیز به کانال «بی‌بی‌سی نیوز» گفت که اواخر ماه پیش هیاتی بلندپایه از مقام‌های کره شمالی به ولادی وُستوک و مسکو سفر کرد.

او گفت که این هیات «شامل افسران امنیتی بود که مسئول پروتکل‌های مربوط به سفر رهبر کره شمالی هستند که نشانه‌ای قوی از این است که مقامات پیونگ‌یانگ مشغول بررسی سفر هستند».

«سی‌ان‌ان» نیز با انتشار گزارشی در این باره عنوان کرد که در جریان جنگ روسیه با اوکراین، ایران و کره شمالی از مسکو حمایت تسلیحاتی کرده‌اند. تهران پهپاد و مهمات توپخانه فرستاده است و پیونگ‌یانگ اواخر پارسال موشک ارسال کرد. علاوه بر این، شرکت‌های نظامی دولتی چینی نیز فناوری و تجهیزات در اختیار روسیه قرار داده‌اند.

ایالات متحده، بریتانیا، کره جنوبی و ژاپن هفته گذشته هرگونه توافق برای افزایش همکاری میان روسیه و کره شمالی را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواندند که مسکو نیز پیش‌تر به آن رای داده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago