Categories: جهان

مخالفت آمریکا با آتش‌بس اسرائیل و حماس؛ تداوم رایزنی ها برای «توقف موقت» حملات نظامی

به گزارش فرانیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه سیزدهم آبان در واکنش به درخواست مقامات دولت‌های عرب برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد که آتش‌بس در شرایط فعلی به نفع حماس خواهد بود.

به گفته بلینکن، چنین اقدامی به ستیزه‌جویان فلسطینی فرصت می‌دهد تجدید قوا کنند و دوباره اسرائیل را هدف حملات خود قرار دهند.

وزیران امور خارجه اردن و مصر که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور داشتند، مکررا بر توقف درگیری‌ها تاکید کردند و گفتند کشته‌شدن هزاران غیرنظامی را نمی‌توان به عنوان دفاع از خود توجیه کرد.

وزیران امور خارجه این دو کشور عرب همسایه اسرائیل، ضمن رد بحث علنی درباره غزه پس از حذف حماس گفتند تمرکز فوری باید بر روی تلاش‌ها به منظور توقف درگیری‌ها باشد.

بلینکن که دومین تور خاورمیانه‌ای خود را پس از حمله مرگبار ۱۵ مهر ستیزه‌جویان فلسطینی به اسرائیل انجام می‌دهد، گفت: «آتش‌بس در حال حاضر تنها موجب بقای حماس، تجدید قوای آن و تکرار آنچه که در ۱۵ مهر انجام داد، می‌شود.»

او افزود: «هیچ ملتی، هیچ یک از ما چنین چیزی را نخواهد پذیرفت… بنابراین مهم است بر حق و وظیفه اسرائیل مبنی بر دفاع از خود تاکید مجدد کنیم».

بلینکن پیشتر با همتایان عرب خود از کشورهای عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، مصر، اردن، و نمایندگان فلسطینیان در امان دیدار کرد.

وزارت امور خارجه اردن اعلام کرده بود برقراری آتش‌بس فوری، تحویل کمک‌های بشردوستانه، و راه‌های پایان دادن به «وخامت خطرناک [اوضاع] که امنیت منطقه را تهدید می‌کند» ازمحورهای این دیدار است.

همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در تلاش های آمریکا برای متقاعد کردن اسرائیل به توقف موقت حملات نظامی به غزه به دلایل بشردوستانه صورت گرفته است.

بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد این پیشرفت‌ها گفت: «بله، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.»

 با این حال، او جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این اظهارات مقامات امریکا در حالی بیان می شود که وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۲ آبان نیز در سفر به اسرائیل با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده بود. نتانیاهو در این دیدار گفت اگر گروگان‌ها آزاد نشوند، با وقفه کوتاه درگیری‌ها مخالف است.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، در جریان این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: «همیشه مسئولیت جامعه بین‌المللی تلاش برای توقف خصومت‌ها است نه ترویج تداوم خشونت».

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، نیز با اشاره به لزوم مشخص کردن اولویت‌ها گفت: «در حال حاضر، باید از توقف جنگ اطمینان حاصل کنیم».

ایالات متحده درباره آینده غزه با اسرائیل، اردن، و مصر در حال گفت‌وگو بوده است اما شکری و صفدی به منظور ماندن تمرکزها بر روی آتش‌بس در غزه، از اظهارنظر علنی در این باره خودداری کردند.

وزیر امور خارجه اردن گفت چگونه می‌توان درباره آینده غزه سخن گفت درحالی که مشخص نیست چه نوع غزه‌ای پس از پایان جنگ کنونی باقی خواهد ماند.

دولت‌های عرب همچنین از گسترش درگیری‌ها به منطقه نگران هستند. حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر اقدام به راکت‌پرانی به سوی اسرائیل کرده‌اند و شبه‌نظامیان شیعه عراقی پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، اعلام کرد میقاتی در دیدار روز شنبه خود با بلینکن بر اهمیت آتش‌بس فوری در غزه و توقف «تجاوزگری اسرائیل» در جنوب لبنان تاکید کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از دیدار روز جمعه خود با بلینکن در تل‌آویو هرگونه آتش‌بس موقتی که آزادی گروگان‌ها را در برنگیرد، رد کرد.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد مذاکرات روز جمعه بلینکن با نتانیاهو و کابینه جنگی او درباره ایجاد وقفه‌های بشردوستانه، بازتابگر تلاش‌های یک ماه گذشته برای تحویل اقلام و کالاهای بشردوستانه به ساکنان غیرنظامی غزه بوده است.

به گفته این مقام وزارت امور خارجه آمریکا، اسرائیل ابتدا با تحویل کمک‌های بشردوستانه نیز مخالفت می‌کرد اما پس از آن با تحویل روزانه بیش از ۱۰۰ کامیون به ساکنان غیرنظامی غزه موافقت کرده است. او تصریح کرد غیرنظامیان فلسطینی در غزه روزانه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون کمک بشردوستانه نیاز دارند.

اکنون ایالات متحده از اسرائیل می‌خواهد با وقفه‌های موقت و معین در برخی نقاط به منظور توزیع کمک‌های بشردوستانه میان غیرنظامیان موافقت کند اما اسرائیل نگران است چنین وقفه‌هایی به تجدیدقوای حماس منجر شود.

ارتش اسرائیل می‌گوید به مدت ۴ ساعت مسیری را برای خروج غیرنظامیان از شمال غزه باز خواهد کرد.

بر این اساس بزرگراه اصلی صلاح‌الدین از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی (۸ تا ۱۲ به وقت گرینیچ) باز خواهد بود.

قرار بود دیروز شنبه هم برنامه مشابهی اجرا شود اما به گفته ارتش اسرائیل شبه نظامیان حماس نیروهای اسرائیل را زیر آتش گرفته و مانع اجرای این برنامه شدند. اسرائیل ادعا می‌کند حماس از غیرنظامیان شمال غزه، به‌عنوان «سپر انسانی»‌ سوءاستفاده می‌کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago