محکومیت توماج صالحی به حبس و دیگر مجازات‌ها

خواننده رپ اعتراضی که طی هفته‌های اخیر برای چندمین بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب به یک سال حبس، دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی با انتشار این خبر نوشت: برای اینکه آقای صالحى در پیام تصویری درباره شکایتش از ضابطین پرونده‌اش اطلاع رسانی کرده بود، توسط دادگاه انقلاب از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس، دوسال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شد. جلسه رسیدگی به اتهام آقای صالحی، بدون ابلاغ قبلی و بدون حضور وکیل برگزار شده است.

آقای رئیسیان در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه، روند رسیدگی به پرونده توماج صالحی را “غیرعادی”، “غیرقانونی” و “عجیب” عنوان کرد.

به گفته آقای رئیسیان، بخش دیگر پرونده توماج صالحی در دادگاه کیفری دو در حال رسیدگی است.

توماج صالحی، رپر معترض روز ۲۷ آبان ۱۴۰۲، بعد از ۲۵۰ روز انفرادی و بیش از صد روز حبس در بند عمومی از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.

تنها ۱۲ روز بعد از آزادی اما، با خشونت شدید و در حالی که در بابل در سفر بود، بازداشت شد.

توماج از زمان آزادی آن‌طور که خودش در یک ویدیو در صفحه یوتیوب گفت، مشغول درمان شکستگی‌های ناشی از شکنجه دست‌ها و پاهایش بود در زندان بدون درمان جوش خورده بودند.

توماج از شکنجه‌هایی که به او تحمیل شده پرده برداشت و از رفتار غیرقانونی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی گفت.

پس از این افشاگری، ماموران نهادهای امنیتی که به او آمپول آدرنالین زدند تا بیهوش نشود و درد شکنجه را تا نهایت احساس کند و با مشت و لگد به سر و صورتش می‌کوبیدند، دوباره او را بازداشت کردند.

از روز نهم آذرماه که توماج صالحی دوباره بازداشت شده، بسیاری از هوادارانش، فعالان مدنی و بازداشتی‌های اعتراضات «زن زندگی آزادی»، نگران او هستند و جمهوری اسلامی را مسئول سلامت و حفظ جان توماج می‌دانند.