Categories: جهان

محکومیت بازگشت رژیم یاغی بشار اسد به اتحادیه عرب از سوی دو عضو ارشد سنای آمریکا

سناتور باب منندز و سناتور جیم ریش، رئیس و عضو عالی‌رتبه کمیته روابط خارجی سنا، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تصمیم اتحادیه عرب برای پذیرش مجدد سوریه در این اتحادیه را محکوم و تاکید کردند: رژیم اسد یک یاغی جهانی است و بهبود روابط با این رژیم، پیام اشتباهی را به ایران و روسیه منتقل خواهد کرد.

به گزارش فرانیوز، در این بیانیه آمده است: « تصمیم وزرای خارجه اتحادیه عرب برای پذیرش مجدد سوریه آخرین مورد در روند نگران‌کننده شرکای ایالات متحده در خاورمیانه و شمال آفریقا برای عادی سازی روابط با رژیم اسد است».

کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه خود تصریح کرد: «بیش از ۱۲ سال جنایات باید مدرک کافی برای اثبات این باشد که رژیم اسد یک یاغی جهانی است و بهبود روابط با این رژیم، پیام اشتباهی را به ایران و روسیه منتقل خواهد کرد، چرا که پوتین جنایاتی را که در سوریه مرتکب شد در اوکراین تکرار می‌کند.»

در ادامه این بیانیه تاکید شده است :«استدلال‌هایی مبنی بر اینکه عادی‌سازی روابط با اسد به نوعی ایران و روسیه را از سوریه بیرون می‌کند، قانع کننده نیست، زیرا آنها ضامن اصلی بقای اسد هستند.»

سناتور باب منندز و سناتور جیم ریش در ادامه این بیانیه از دولت بایدن خواستند تا ضمن مخالفت با چنین تلاش‌هایی، قبل از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در ۱۹ ماه مه، افراد و کشورها را از عواقب ترمیم روابط با رژیم سوریه و اجرای تحریم‌های آمریکا مطلع کند.

وزیران امور خارجه کشورهای عربی در نشستی که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند.

سخنگوی اتحادیه عرب روز یکشنبه گفت وزیران خارجه این اتحادیه تصمیم گرفتند که بار دیگر سوریه را پس از گذشت بیش از یک دهه تعلیق عضویت، به این اتحادیه راه دهند.

شماری از کشورهای منطقه فشار زیادی برای عادی‌سازی روابط با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور اعمال کرده‌اند و تصمیم به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز در همین راستا است.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ و پس از سرکوب مرگبار اعتراضات خیابانی علیه اسد که سپس منجر به جنگ داخلی گسترده شد، به حالت تعلیق درآمد و بسیاری از کشورهای عربی سفیران خود را از دمشق خارج کردند.

اما اخیرا چند کشور عرب از جمله عربستان سعودی و مصر، دوباره دیدارهای سطح بالا با سوریه داشته‌اند. با این حال شماری از کشورها نظیر قطر، مخالف عادی‌سازی کامل روابط با سوریه در نبود راه‌حل سیاسی برای درگیری داخلی آن هستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago