Categories: ایرانجهان

محمد بن سلمان: اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد ما هم باید داشته باشیم

به گزارش فرانیوز، محمد بن سلمان در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز گفت: «ما نگران دست‌یافتن هر کشوری به یک سلاح اتمی هستیم. اقدام بدی است. نیازی به داشتن یک سلاح هسته‌ای نیست، چراکه حتی در صورت دستیابی، نمی‌توان از آن استفاده کرد».

او همچنین عنوان کرد که اگر ایران قادر به دستیابی به یک سلاح هسته‌ای شود و تصمیم بگیرد از آن استفاده کند، «خود را درگیر جنگ علیه کل کشورهای جهان خواهد کرد».

ولیعهد عربستان سعودی در ادامه افزود: «جهان نمی‌تواند شاهد هیروشیمای دیگری باشد. اگر جهان شاهد مرگ ۱۰۰ هزار انسان باشد، به معنی درگیرشدن در جنگی با بقیه جهان است».

این در حالی است که روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کرد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در حال بررسی امکان اجرایی شدن درخواست عربستان سعودی برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی در برابر عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقامات اسرائیلی «بدون سروصدا» در حال کار با دولت جو بایدن، برای راه‌اندازی عملیات غنی‌سازی اورانیوم با مدیریت آمریکا در خاک عربستان هستند.

پیش‌تر عبدالعزیز بن سلمان، برادر بزرگ‌تر ولیعهد عربستان، در دی‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود که تحقیقات تازه از وجود ذخایر بزرگ اورانیوم در این کشور حکایت دارند و دولت قصد دارد با بهره‌برداری از این منابع و ایجاد چرخه کامل سوخت هسته‌ای به تنوع تولید انرژی خود و عدم اتکای یک‌جانبه به نفت و گاز تحقق بخشد.

او گفت که فعالیت آتی عربستان در رابطه با ایجاد چرخه سوخت، «همه مراحل، از تولید کیک زرد تا غنی‌سازی اورانیوم در درصد پایین و تولید میله‌های سوختی برای نیروگاه‌ها را در بر خواهد گرفت و همه این اقدامات با رعایت تعهدات بین‌المللی و شفافیت توأم خواهد بود».

ولیعهد عربستان یک بار دیگر و در سال ۲۰۱۸ نیز گفته بود که «اگر ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان بمب اتمی تولید کند ریاض نیز تسلیحات هسته‌ای تولید خواهد کرد».

عربستان سعودی قبلاً به دنبال همکاری ایالات متحده برای ایجاد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در خاک خود به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی احتمالی با اسرائیل بوده است. اما واشینگتن پیش از این حمایت خود از توسعه انرژی هسته‌ای در عربستان را مشروط به تعهد این کشور به عدم استخراج و غنی‌سازی اورانیوم کرده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، به تازگی و به دنبال شروط آمریکا، شرکت ملی اتمی چین که یک شرکت دولتی است، پیشنهاد ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در شرق عربستان را به مقامات ریاض ارائه کرده است و آنها نیز در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور است.

مقام‌های سعودی اذعان کرده‌اند که بررسی موضوع با چین راهی برای ترغیب دولت بایدن به مصالحه در شرایط خود است. این کشور همچنین خواهان تضمین‌های امنیتی به عنوان بخشی از توافق است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago