محسن برهانی: مصوبه دولت رئیسی برای برخورد با استادان یک سال پیش از اعتراضات ابلاغ شده بود

به گزارش فرانیوز، روزنامه اعتماد روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، به نقل از محسن برهانی، حقوقدان و استاد دانشگاه، نوشت که ابراهیم رئیسی مصوبه برخورد با استادان دانشگاه را که اکنون بعضی با عنوان «خالص‌سازی دانشگاه‌ها» از آن یاد می‌کنند یک سال پیش از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» ابلاغ کرده است.

آقای برهانی به اعتماد گفت: «یک ماه پس از تشکیل دولت سیزدهم مصوبه برخورد با استادان منتقد ابلاغ شد. به عبارت روشن‌تر برنامه‌ریزی برای محدود ساختن دانشگاه‌ها و اخراج اساتید قبل از ماجرای فوت مهسا امینی بوده است».

ابراهیم رئیسی در مردادماه ۱۴۰۰ به عنوان رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی سوگند یاد کرد؛ به این ترتیب در شهریورماه همین سال یعنی درست یک سال پیش از جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات، دستور برخوردها در دانشگاه‌ها صادر شده است.

محسن برهانی گفت: «ربطی به ماجرای سال گذشته ندارد و جریان‌هایی به محض رسیدن به قدرت شروع به برنامه‌ریزی کردند. در واقع بر اساس اسناد غیرقابل انکار، طراحی خالص‌سازی دانشگاه‌ها از مدت‌ها قبل صورت گرفته بود و امروز در حال اجرایی شدن است».

محسن برهانی حقوقدان و از اعضای هیات‌علمی دانشگاه تهران است که روز ۳مهر۱۴۰۲ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت با شروع سال تحصیلی و پس از ۱۹ سال تدریس، به‌شکلی غیرقانونی از هیات‌علمی دانشگاه تهران تعلیق و از تدریس محروم شده است

این استاد تعلیق شده دانشگاه تهران درباره وضعیت خود به روزنامه اعتماد گفته است: «نه شاکی خصوصی دارم، نه مساله مالی دارم، نه مشکل اخلاقی؛ تعلیقم کردند چون در توییتر و اینستاگرام از منظر فقه و حقوق،از مردم دفاع کردم.»

آقای برهانی در مرداد امسال نیز از پرونده‌سازی چندین نهاد امنیتی برای او به جرم اظهار‌نظرهایش درباره سرکوب اعتراضات سراسری و اعدام معترضان خبر داده بود.

این حقوقدان نوشته بود که مرکز «حفاظت اطلاعات قوه قضاییه»، «سازمان اطلاعات سپاه»، «حفاظت اطلاعات فراجا» و «یکی از اعضای شورای نگهبان»، برای او پرونده قضایی تشکیل داده‌اند و او حالا با به پایان رسیدن «مرحله دادسرا» در انتظار «برگزاری دادگاه» است.

محسن برهانی یکی از اساتید دانشگاه است که طی ماه‌های گذشته بارها از سیاست‌های سرکوبگرانه حاکمیت در مواجه با معترضان انتقاد کرده و صدور احکام اعدام برای معترضان را غیرقانونی خوانده بود.

در ماه‌های اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در پی با اخراج شماری از استادان دانشگاه‌های ایران، برخی روزنامه‌های چاپ ایران از «انقلاب فرهنگی» جدید یاد کرد.

اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که مرگ مهسا ژینا امینی جرقه آن را زد چنان گسترده بود که در پی پیوستن دانشجویان به این اعتراضات و سرکوب آنان، استادان را در حمایت از دانشجویان خود به اعتراض واداشت. پاسخ حکومت به این اعتراضات در دانشگاه‌ها اخراج و محرومیت موقت از تحصیل برای دانشجویان و تعلیق و اخراج برای استادان آنها بوده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago