محرومیت مهوش ثابت از تماس با خانواده به دلیل نوشتن نامه‌ از زندان

به گزارش فرانیوز، خانم ثابت هفته گذشته در نامه‌ای زندگی خود و دیگر شهروندان بهائی ایران در سایه جمهوری اسلامی را روایت کرده بود.

ایران اینترنشنال نوشت که یک منبع مطلع گفت مسئولان زندان اوین با دستور وزارت اطلاعات کارت تلفن ثابت را قطع کرده‌اند و دلیل آن را نوشتن نامه او در واکنش به موج سرکوب بهائیان ایران در هفته‌های گذشته عنوان کردند.

این عضو سابق مدیران جامعه بهائی ایران، در نامه‌اش که نسخه‌ای از آن به دست ایران‌اینترنشنال رسیده و روز ۲۸ آبان منتشر شده بود، با بیان روایت‌هایی از نقض حقوق شهروندان بهائی در ایران نوشت: «ما بهائیان برای داشتن یک زندگی معمولی در کشور آبا و اجدادی‌مان ۴۵ سال است که مدام رد صلاحیت می‌شویم.»

مهوش ثابت در نامه‌اش بارها از اصطلاح «رد صلاحیت» برای محرومیت‌های مختلفی توسط جمهوری اسلامی بر او و دیگر بهائیان ایران تحمیل شده استفاده کرد.

صلاحیت در زبان فارسی به معنای اهلیت، سزاواری، شایستگی، قابلیت و لیاقت است. «رد صلاحیت» نیز اصطلاحی‌ است که در سیستم جمهوری اسلامی برای رد به‌کارگیری افراد در مناصب و مشاغل در صورت دارا نبودن شرایط مورد نظر حکومت استفاده می‌شود. اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه ازجمله شرایطی است که جمهوری اسلامی برای صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد به آنها استناد می‌کند.

محروم شدن از ادامه کار به عنوان مدیر یک مدرسه در تهران و محرومیت از ادامه تحصیل در دانشگاه پس از انقلاب ۱۳۵۷ از جمله مواردی است که این شهروند بهائی به آنها اشاره کرده است.

اکنون یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس محرومیت مهوش ثابت از حق تماس تلفنی را «رد صلاحیت» شدن او از تلفن زدن به خانواده‌اش از زندان توصیف کرده‌ است.

مهوش ثابت شهریاری، شاعر و آموزگار ۷۱ ساله بهائی است. «رها»، «حکایت عاشقی» و «مرا تو در نظر آور»، از جمله کتاب‌های شعر اوست که اجازه انتشار در ایران را ندارند و در خارج از کشور منتشر شده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago