Categories: ایرانجهان

مجوز آمریکا به بغداد برای تسویه بدهی ایران از طریق بانک‌های غیر عراقی

به گزارش فرانیوز، یک مقام آمریکایی به‌شرط ناشناس ماندن به رویترز گفته است که «آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۱۸ جولای سند معافیت ۱۲۰روزه پرداخت بدهی عراق به ایران از طریق بانک‌های غیر عراقی را امضا کرده است».

این مقام آمریکایی گفت، ایالات متحده امیدوار است که با این اقدام از فشارهای حکومت ایران به عراق برای دسترسی به این پول کاسته شود.

بر اساس این گزارش محدودیت‌هایی نیز شامل پول‌هایی که به حساب‌های غیر عراقی سپرده می‌شوند اعمال خواهد شد و برای دسترسی ایران به این پول‌ها بار دیگر به مجوز ایالات متحده نیاز است. همچنین جمهوری اسلامی باید از این پول‌ها صرفاً برای تامین کالاهای بشردوستانه استفاده کند.

عراق سا‌ل‌هاست با کمبود و قطعی برق مواجه است و به‌شدت به گاز ایران متکی است، طی ماه‌های اخیر تهران سعی کرده بود با کاهش صادرات گاز طبیعی به عراق و محدود کردن توانایی این کشور برای تولید برق مورد نیاز خود، بغداد را تحت فشار قرار دهد تا مجوز جدیدی برای آزادسازی پول‌هایش از ایالات متحده دریافت کند.

عراق مجبور شد پس از کاهش ۵۰درصدی واردات گاز از ایران، شماری از نیروگاه‌های برق خود را از کار بیندازد.

مقام آمریکایی به رویترز گفته است که درخواست برای آزادسازی این پول‌ها از سوی عراق مطرح شده بود و «ما موافقت کردیم که معافیت‌ها را گسترش دهیم. این کار همچنین تا حدودی به عراقی‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مقابل حکومت ایران استدلال کنند که دیگر کنترل پولی که آنها به حساب یک بانک ثالث واریز کرده‌اند را ندارند».

هفته گذشته، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده بود با جمهوری اسلامی برای تبادل نفت در برابر گاز به توافق رسیده است، چون به گفته او تحریم‌های آمریکا مانع پرداخت وجوه بدهی عراق به ایران است.

به گفته السودانی، بر اساس توافق بین دو کشور، عراق از این پس به جای پرداخت بهای گاز وارداتی از ایران به این کشور نفت خام می‌دهد.

پیش‌تر ائتلاف «چارچوب هماهنگی» در عراق که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شود، با صدور بیانیه‌ای با تحت فشار قرار دادن دولت «محمد شیاع السودانی» از او خواسته بود در پرداخت بدهی گازی و برقی ایران سریعاً اقدام کند.

این ائتلاف همچنین خواهان گفت‌وگوی دولت با طرف آمریکایی برای «آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در یک بانک عراقی» شد که برای پرداخت بدهی به ایران بابت واردات گاز اختصاص یافته است.

چندی پیش مجید چنگی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره بدهی گازی عراق گفته بود که وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده و اکنون بدهی گازی این کشور به ایران، صفر است اما مشکل ما فقط انتقال وجه از بانک TBI عراق است. گفته می‌شود که عراق بابت صادرات گاز ایران حدود ۱۱ میلیارد دلار بدهکار است اما به‌واسطه تحریم آمریکا مجاز به پرداخت این پول به ایران نیست.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago