Categories: ایرانجهان

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای مسدودسازی دائم ۶ میلیارد دلار دارایی ایران تصویب کرد

به گزارش فرانیوز، مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۰۷ رای موافق و ۱۱۹ رای مخالف طرحی را تصویب کرد که دولت بایدن را ملزم می‌کند شش میلیارد دلار دارایی ایران را که در ارتباط با آزادی پنج زندانی آمریکای رفع توقیف شده بود، به طور دائم مسدود کند.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه، این طرح را ارائه کرد و همه نمایندگان جمهوری‌خواه، جز یک نفر، و ۹۰ نماینده دموکرات از آن حمایت کردند.

روز دوشنبه ۲۷ شهریور وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد مبادله پنج زندانی ایرانی در برابر پنج زندانی آمریکایی انجام شده است. همان روز قطر به ایران و آمریکا اطلاع داده بود که حدود شش میلیارد دلار پول آزاد شده ایران از سوئیس به قطر منتقل شده است.

 به گزارش آسوشیتدپرس، جهموریخواهان این طرح را در واکنش به آنچه که نقش ایران در حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه خوانده‌اند، در مجلس نمایندگان مطرح کردند.

این طرح با عنوان «قانون عدم تامین بودجه برای تروریسم ایران» با ۳۰۷ رای موافق در برابر ۱۱۹ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

براساس توافق بین آمریکا و ایران که با میانجی‌گری قطر محقق شد، در ازای آزادی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده تهران در کره جنوبی، پنج زندانی آمریکایی در ایران آزاد شدند. این منابع به قطر منتقل شده است و مقام‌های دولت بایدن گفته بودند که ایران تنها می‌تواند از آن برای خرید اقلام غیرتحریمی وانسان‌دوستانه استفاده کند.

مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در جریان تصویب این طرح گفت: «با چنین بی‌ثباتی در منطقه، آخرین کاری که باید انجام دهیم این است که ۶ میلیارد دلار در دسترس ایران قرار دهیم تا صرف حمایت بیشتر از تروریسم کند.».

پیش از این مقامات دولت بایدن تاکید کرده بودند که حتی یک دلار از این منابع به دست ایران نرسیده است. یک مقام دولت بایدن هم در ۲۰ مهر گفته بود، مقامات آمریکایی و قطری توافق کرده‌اند که مانع دسترسی ایران به شش میلیارد دلار منابع منتقل ‌شده جمهوری اسلامی از کره جنوبی به دوحه برای خرید اقلام انسان‌دوستانه شوند.

مقام‌های دولت بایدن از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در واکنش به اعتراضات درباره آزادسازی این پول‌ها تاکید کرده بودند که دولت آمریکا بر نحوه هزینه‌کرد این پول از سوی ایران نظارت خواهند کرد تا در مصارف «بشردوستانه» استفاده شود.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین متمم‌هایی را برای طرح روز پنج‌شنبه خود به تصویب رساند که در آن استفاده حماس و گروه‌های تحت حمایت ایران از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و اقدامات یهودی‌ستیزانه این گروه را محکوم می‌کند.

در متممی دیگر که به تصویب رسید، عنوان شده که حوثی‌های یمن از خودداری بایدن برای محکوم کردن آنها، در حال بهره‌برداری هستند.

طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا، دولت بایدن را ملزم کرده هر نهادی را که تلاش کند از این شش میلیارد دلار رفع انسداد کنند، تحریم کند.

این در حالی است که منتقدان دولت جو بایدن از جمله جمهوری‌خواهانی مانند مایکل مک‌کال می‌گویند که هرچند دسترسی به این پول محدود به خریداری کالاهای غیر تحریمی و انساندوستانه است، اما حکومت جمهوری اسلامی می‌تواند با استفاده از این منابع در قطر، سایر منابع مالی خود را برای حمایت از گروه‌های نیابتی خود از جمله حماس آزاد کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، این طرح برای قانون شدن به مجلس سنای آمریکا خواهد رفت، ولی با توجه به این که دموکرات‌ها در این مجلس اکثریت دارند، بعید است این طرح در سنا تصویب شود.

به‌دنبال حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر که دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، مخالفان دولت جو بایدن به شدت از انتقال این شش میلیارد دلار به قطر انتقاد کرده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago