Categories: ایرانجهان

مجلس آمریکا: با هرگونه توافق با جمهوری اسلامی بدون نظارت کنگره مخالفیم

به گزارش فرانیوز، کوین مک‌کارتی، روز سه‌شنبه بیست و هفتم تیر ماه به نشریه اسرائیلی جروزالم پست گفت؛ مقامات دولت بایدن از ابتدای سال جاری برای تفاهم در مورد توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌های آمریکا وارد مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی شده‌اند.

وی افزود: دولت بایدن می‌داند برای از سرگیری هر توافقی با رژیم یاغی ایران، با کنگره به مشکل برخواهد خورد. مجلس نمایندگان با چنین توافقی مخالفت خواهد کرد و فکر می‌کنم دموکرات‌های سنا نیز با آن مخالف باشند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا توافق احتمالی دولت بایدن با جمهوری اسلامی را ناقض منافع آمریکا دانست.

مک‌کارتی با اشاره به مواردی که مقامات آمریکا باید در گفتگو با جمهوری اسلامی در نظر بگیرند، تصریح کرد: نبود راههایی برای نظارت و راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی، نبود اهرم فشار در تجارت ایران با روسیه و چین، نگرانی در مورد حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و بی‌توجهی جمهوری اسلامی به شهروندان ایرانی از جمله مواردی است که دولت آمریکا باید در مذاکرات خود با «رژیم ایران» آنها را در نظر بگیرد.

وی تاکید کرد: کنگره آمریکا از همه ابزارهای موجود استفاده خواهد کرد تا مطمئن شود هیچ‌گونه معامله‌ای با جمهوری اسلامی صورت نمی‌گیرد که به ضرر آمریکا و منافع آمریکا باشد.

از سویی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، طی روزهای اخیر در گفتگو با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت: در ارتباط با برنامه هسته‌ای، به هیچ توافقی نزدیک نیستیم.

پیشتر نیز مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به انتشار گزارش‌هایی از مذاکرات مخفیانه مقامات کاخ سفید با جمهوری اسلامی، دولت بایدن را به پایبند نبودن به قانون متهم و تأکید کرد که هر توافقی حتی به صورت غیررسمی با جمهوری اسلامی باید به تایید کنگره برسد.

پس از انتشار گزارش‌هایی از احتمال توافق مخفیانه میان دولت بایدن و جمهوری اسلامی، کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در کنگره از رهبران این حزب خواست تحقیقاتی در رابطه با مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و جمهوری اسلامی آغاز کنند.

این کمیته در تقاضانامه خود نوشته است: دیپلمات‌های بایدن تلاش می‌کنند به صورت غیرقانونی با رژیم تروریست ایران به توافقی برسند که ده‌ها میلیارد دلار پول در اختیار آن قرار می‌دهد.

این نمایندگان مجلس آمریکا افزوده‌اند: دولت بایدن نمی‌خواهد کنگره و مردم آمریکا بدانند در توافق با جمهوری اسلامی چه چیزی گنجانده شده و قرار است چقدر پول برای آیت‌الله‌ها بفرستند.

آنها توصیه کردند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک‌گرک، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید احضار و مورد سؤال قرار بگیرند.

البته در حال حاضر اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی در حال ، تحقیق درباره سوء نگه‌داری و استفاده نادرست از اطلاعات محرمانه توسط رابرت مالی است و او به مرخصی اجباری فرستاده شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago