مجازات حبس برای تهیه کننده فیلم «برادران لیلا»

به گزارش فرانیوز، جواد نوروزبیگی، تهیه‌ کننده فیلم به حبس محکوم شد. یک بیستم حکم حبس آقای نوروزبیگی قابل اجرا و مابقی به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است.

به گزارش رسانه ها، به دلیل ساخت و پخش فیلم “برادران لیلا” آقای نوروزبیگی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. یک بیستم حکم صادره قابل اجرا و مابقی به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است.

همچنین آقای نوروزبیگی در این حکم تحت عنوان “تعلیق مراقبتی” به مجازات هایی همچون “خودداری از فعالیت‌ های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق، خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق و گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق” محکوم شده است.

براساس این گزارش، مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن بوده که در بخشی از توضیحات در خصوص آن آمده: “متهمین همراه با رسانه‌های معاند، تحت تاثیر فضای حاکم در برخی از مواضع تبلیغاتی، همسو با جریان ضدانقلاب و عوامل محیطی با هدف مال‌ اندوزی و شهرت‌ طلبی به منظور تهیه خوراک و تشدید معرکه رسانه‌ ای علیه حاکمیت دینی مطالبی در فضای مجازی منتشر و فیلمی را با محتوای خلاف منافع ملی تهیه و منتشر ساختند و این فیلم علیرغم فقدان مجوز اکران در جشنواره کن و شبکه اجتماعی منتشر می‌ شود تا در فضاسازی و مشارکت در پروپاگاندای اپوزیسیون علیه نظام اسلامی سهیم باشد”.

گفتنی است، سعید روستایی، کارگردان و فیلم‌نامه نویس نیز در خصوص این پرونده به حکم مشابه محکوم شد.

در این حکم و به عنوان تعلیق مراقبتی، آقای روستائی در ایام تعلیق موظف به ۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق ۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شده است.

صدور این حکم با واکنش های گسترده در سطح شبکه های اجتماعی مواجه شد.

اواخر فروردین سال جاری، جواد نوروز بیگی تهیه کننده فیلم “برادران لیلا” اظهار داشته بود که در پی ساخت این فیلم، او و آقای روستایی ممنوع الکار و با گشایش پرونده قضایی در دادسرای اوین مواجه شده اند.

گفتنی است، “برادران لیلا” فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در سال ۱۴۰۱ به نمایش در آمد. برادران لیلا در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ برنده جایزه فدراسیون بین‌ المللی منتقدان فیلم (بخش غیراصلی) شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago