Categories: ایران

قطع برق سه وزارت‌خانه در تهران به دلیل کمبود تولید برق

روز گذشته شرکت توزیع نیروی برق تهران، اشتراک برق ۱۵ نهاد از جمله سه وزارتخانه را که به اخطارهای کاهش مصرف برق بی‌توجه بودند، قطع کرده است.

به گزارش فرانیوز، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می‌گوید: «اشتراک برق ۱۵ دستگاه اجرایی شامل سه وزارتخانه، ۲ بانک عامل و ساختمان مرکزی متعلق به یکی از شرکت‌های بیمه قطع شده و وصل مجدد جریان منوط به تعهد کتبی بالاترین مقام مسئول این اداره‌ها مبنی بر رعایت الگوی مصرف ابلاغی خواهد بود.»

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در اواخر اردیبهشت‌ماه به مشترکان کم‌مصرف برق وعده پاداش داد و مشترکان پرمصرف را به برخورد جدی تهدید کرد و گفت: «باید به دنبال جبران کسری‌ها از محل مدیریت مصرف و تشویق مشترکان کم‌مصرف و جابه‌جایی بار باشیم و همچنین برخورد جدی با مشترکان پر مصرف داشته باشیم.»

این در حالی است که کارشناسان مشکل اصلی کمبود برق را ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی در تولید و مصرف برق می‌دانند، دولت چاره را در صرفه‌جویی مردم یافته و برای کاهش مصرف پاداش تعیین کرده است.

وب‌سایت اقتصادی اکو ایران در این رابطه نوشت: «در ۱۰ سال گذشته نرخ رشد تولید برق ۳ درصد و نرخ رشد مصرف در همان بازه زمانی ۵ درصد برآورد شده است. از این رو با توجه به شکاف ایجاد شده بین تولید و مصرف برق، کشور در این حوزه با مسئله ناترازی عرضه و تقاضا و در نهایت بحران خاموشی مواجه شده است.»

با وجود خوش‌بینی‌های وزیر نیرو، کارشناسان چاره جلوگیری از قطعی برق را “نه صرفه‌جویی در مصرف، بلکه واقعی‌کردن قیمت‌ها، توسعه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس و کاهش تصدی‌گری دولت” می‌دانند.

آن‌ها می‌گویند مشکل اصلی در ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی در تولید و مصرف برق است و با توجه به این که پیش‌بینی شده تابستان ۱۴۰۲ هوا بسیار گرم خواهد شد بعید است که صرفه‌جویی بتواند جلوی خاموشی‌های نا گریز را بگیرد.

حمیدرضا صالحی، فعال حوزه انرژی درباره اوضاع تامین برق در تابستان سال جاری اظهار داشت: متأسفانه ناترازی برق از سال‌های گذشته به امسال هم منتقل می‌شود و اگر رویکرد ما تغییر نکند به سال‌های بعد هم منتقل خواهد شد، بنابراین ورود نیروگاه‌های جدید هم تأثیر محسوس آن‌چنانی در کاهش ناترازی محسوس نخواهد داشت.

او ادامه داد: برای عبور از پیک تابستان آن حجم از سرمایه‌گذاری که بتواند کمبود و فاصله ناترازی را کم کرده و منجر به این شود که مشکل و نقیصه چالش برق رفع شود، نداریم؛ بنابراین ممکن است در بخش خانگی قطعی و خاموشی نداشته باشیم، اما در بخش صنعت، قطع برق را شاهد خواهیم بود.

این در حالی است که با وجود ناترازی برق و کمبود برق در سراسر کشور، مطابق آمار شرکت مدیریت شبکه برق ایران میزان صادرات برق ایران در سال ۱۴۰۱ به عدد ۴ میلیارد و ۵۷۷ میلیون کیلووات ساعت رسیده است. عمده برق ایران به کشورهای عراق، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago