Categories: ایران

فقر غذایی در ایران منجر به کوتاهی قد در کودکان شده است

به گزارش فرانیوز، این مقام سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امنیت غذایی به معنای داشتن غذای سالم به مقدار کافی است، گفت برای تامین غذای ۵۰ سال آینده باید غذایی به‌اندازه ۱۰ هزار سال قبل تولید کنیم.

خدائیان در گردهمایی فعالان صنعت غذا در جنوب ایران که گزارش آن در رسانه های داخلی منتشر شده است، «فراهم بودن غذا، دسترسی به غذا، سلامت و ثبات و تاب‌آوری غذا» را چهار رکن اساسی امنیت غذایی دانست و تاکید کرد که مهم‌ترین قسمت در صنعت غذایی، امنیت غذایی است.

گسترش تورم و فقر فزاینده در سال‌های گذشته بارها هشدار کارشناسان نسبت به افزایش آمار سوء تغذیه در کشور را در پی داشته است.

به عقیده کارشناسان، چشم‌انداز اقتصاد ایران نیز بیانگر ادامه روند افزایشی تورم و در نتیجه تشدید مشکلات معیشتی در میان اقشار مختلف و افزایش آمار شهروندان زیر خط فقر مطلق است.

محمد مخبر دزفولی معاون اول ابراهیم رئیسی پیشتر گفته بود جراحی اقتصادی «جامعه را به عدالت اقتصادی نزدیک‌تر کرده» و «امروز با عالادنه‌سازی یارانه‌ها هیچ خانواده‌ای نداریم که درآمد حداقلی را نداشته باشد!»

پیش از این نیز سید هادی موسوی‌نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره سوءتغذیه کودکان در ایران هم در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد. او در آن ویدیو گفته بود که ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در ایران دچار سوءتغذیه‌اند و از این میان نزدیک به ۱۰ میلیون تن از آنان زیر ۱۲ سال سن دارند.

موسوی‌نیک همچنین هشدار داد که حدود ۵۷ درصد جمعیت ایران سوءتغذیه دارند که این یک فاجعه انسانی است. او با اشاره به اینکه طبق اعلام بانک جهانی، پناهجویان ساکن کمپ‌های پناهندگی باید روزانه دو هزار و ۱۰۰ کالری مصرف کنند، گفت که بالغ‌ بر نیمی از جمعیت ایران توان تامین این میزان کالری روزانه را ندارند.

در حالی‌ که بحران امنیت غذایی در ایران سلامت مردم به‌خصوص کودکان را به خطر انداخته است، ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولتی‌ پیوسته ادعای «رشد اقتصادی» و «کنترل تورم» را مطرح می‌کنند.

اغلب اقشار حقوق‌بگیر در ایران زیر خط فقر قرار گرفته‌اند. طبیعی است در چنین شرایطی این اقشار از تأمین مواد خوراکی مفید و ضروری ناتوان بوده و نه تنها کودکان بلکه دیگر اعضای خانواده نیز دچار سوء تغذیه و بیماری‌های ناشی از آن می‌شوند.

رئیس بخش علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پیشتر پیش نسبت به شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی ضروری هشدار داده بود.

بانک جهانی به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد ایران رتبه پنجم  تورم نرخ مواد غذایی در جهان را دارد. البته تنها‌ داده‌های جهانی نیستند که نرخ بالای تورم مواد غذایی در ایران را آشکار می‌کنند. پیش‌تر یافته‌های یک کار پژوهشی در موسسه دولتی مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی منتشر شده بود که نشان می‌داد ایران در سالی که علی خامنه‌ای آن را «کنترل تورم و رشد تولید» نامیده‌ است، از نظر تورم نرخ مواد غذایی در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی اعلام  کرد جمعیت فقیر ایران طی یک دهه ۳۰ درصد بیشتر شده‌اند. بر اساس این گزارش، ۳۰ درصد جمعیت ایران نیز «بر اساس معیارهای بسیار حداقلی فقیر محسوب می‌شوند».

آذرماه سال گذشته روزنامه «شرق» با انتشار گزارشی، از افزایش آگهی‌های مبادله لوازم شخصی با غذا در سایت «دیوار» خبر داده است و افزایش این آگهی‌ها را نشانه‌ای از تشدید فقر غذایی خانواده‌های ایرانی در شرایط تورم افسارگسیخته غذا و سقوط سرانه مصرف بسیاری از اقلام غذایی در ایران، دانسته است.

فقر و عدم تامین مواد مورد نیاز بدن و ویتاوین ها امنیت غذایی را نه تنها برای کودکان که برای بزرگسالان ایجاد کرده و کوتاهی قد یکی از پیامدهای احتمالی این عارضه در کودکان است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago