Categories: ایران

فرونشست زمین به ۳۰۰ متری تخت جمشید رسید؛ شکاف‌های ۷۰ سانتی متری در نقش رستم

به گزارش فرانیوز، مریم دهقانی، امروز یکشنبه ۲مهر۱۴۰۲، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، گفته است یک لبه فرونشست به فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری از منطقه باستانی «نقش رستم» رسیده که پهنای این شکاف‌ها به حدود نیم متر تا ۷۰ سانتی‌متر می‌رسند و هرسال با شن و ماسه پر می‌شوند، اما دوباره سر باز می‌کنند.

به گفته این عضو هیات علمی بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست مهندسی دانشگاه شیراز، «اگرچه تخت جمشید تحت تاثیر فرونشست قرار ندارد، اما در فاصله ۳۰۰ متری از آن به‌دلیل قرار‌گرفتن در سینه کوه، فرونشست حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری رخ داده است».

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه تاکنون رسانه‌ها قدرتی برای حل مشکلات و معضلات فرونشست نداشته‌اند، می‌افزاید: حدود ۱۰ سال است که در تمام رسانه‌ها مشکلات فرونشست زمین را فریاده زده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

طبق گزارش ها فرونشست زمین در شیراز به مناطق مسکونی هم رسیده است به‌طوری‌که روز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ فرونشست زمین باعث ایجاد گودال در خیابان لطفعلی خان زند شیراز در محدوده نزدیک مدرسه «خان» و مسدود شدن این خیابان شد.

دهقانی از درگیر شدن «مسکن مهر» مرودشت با پدیده فرونشست خبر داده و گفته است که ترک‌های ۱۶ تا ۱۸ سانتی متری در ساختمان‌های «مسکن مهر» ایجاد شده و اگر در خط انتقال گاز «مسکن مهر» مرودشت شکستگی ایجاد شود، «فاجعه‌ای عظیم رخ خواهد داد.»

به‌دلیل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در برخی استان‌ها بحران فرونشست زمین بسیار جدی است و نه‌تنها آثار باستانی و تاریخی، که حیات روزمره و زندگی شهروندان این مناطق را تهدید می‌کند.

اصرار در برداشت آب و کشت محصولاتی که نسبت به سایر محصولات به آب بیشتری نیاز دارد ، استان فارس را به گفته محققان به رده های بالای جدول جهانی فرونشست زمین رسانده است. در این میان داراب، فسا، نی ریز، مرودشت و استهبان از جمله شهرستان‌هایی هستند که پدیده فرونشست در آن‌ها بسیار نگران کننده شده و باید مطالعات دقیقی در موردشان انجام شود.

بهرام نادی، استاد دانشگاه و عضو کارگروه تخصصی فرونشست اصفهان ۲۸ شهریور گفته بود که گنبد مسجد جامع اصفهان بر اثر فرونشست ترک برداشته و ستون‌های این مسجد کج شده و شکسته است.

رئیس شورای گردشگری شیراز هم ماه آذر ۱۴۰۰ گفته بود که بازار وکیل شمالی در حال فرو ریختن است و با وجود احتمال خطرات جانی فراوان، مسئولان هیچ اقدامی نمی‌کنند.

مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، هم بهمن همان سال درباره فرونشست قلعه فلک‌الافلاک در استان لرستان هشدار داد بود.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از فرونشست ناگهانی زمین در خیابان‌ها و مناطق مسکونی در شهرهای مختلف منتشر شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago